Discussie: Onrust in Syrië
Los bericht bekijken
Oud 11 september 2018, 20:06   #11161
zonbron
Secretaris-Generaal VN
 
zonbron's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 december 2010
Berichten: 36.784
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Hier begrijp ik niets van. Wie zijn onze jongens? Jihadisten? En willen die naar huis en de vernedering?

Premier Rutte heeft gezegd dat hij "het" eerst goed gaat uitzoeken, en dat het kabinet daarna schriftelijke vragen van de kaner over de kwestie zal beantwoorden. Een debat zal waarschijnlijk na Prinsjesdag en de Algemene Beschouwingen worden gehouden. (NOS)
U weet wel, 'eigen volk eerst'. Onze strijders, hun kinderfabriekjes en 'hun kleintjes'. Bring them back home.
“Mijn kleintje moet hier weg. Ze moet terug naar school en moet opnieuw een normaal leven krijgen”, vertelt ze. “Hier belet ik haar om een leven te hebben. Ik kan haar niet met andere kindjes laten spelen, en dingen horen zeggen. Ik moet de hele tijd oppassen. Het is heel moeilijk om in deze omstandigheden een kind te laten opgroeien.”
Terug naar België


Een opmerkelijke aanwezige bij het gesprek is Philippe Van Steenkiste, de voorzitter van V-Europe, de vereniging van slachtoffers van terreur. Zijn zus, Fabienne Van Steenkiste kwam in Zaventem om het leven bij de aanslagen van 22 maart 2016. Van Steenkiste vraagt nu dat de Belgische overheid stappen zet om de terugkeer van kinderen van IS-strijders te overwegen.

“Als we de kinderen daar zouden laten, dan wordt het uiteindelijk misschien een gevaarlijke zaak”, zegt Van Steenkiste. “Het kind zou namelijk met de IS-ideologie verder opgroeien.”

Politieke moed

Philippe Van Steenkiste beseft heel goed dat een terugkeer van kinderen van IS-strijders een groot stuk van de Belgische publieke opinie onverschillig laat. Ten onrechte volgens hem.


“Ik zie zeer goed dat mensen zeggen: laat ze gewoon daar. Als we dat doen, lopen we het risico dat ze opnieuw een gevaar worden voor ons. Laat ons beheren wat we kunnen beheren, maar dat vraagt natuurlijk politieke moed.”
Geen spijt

Spijt heeft Mina trouwens niet. Ze volgde haar man, zo zegt ze, en zijn ideaal: het oprichten van een nieuw kalifaat.


De laatste ratten verlaten het schip... En wij geven die wezens een nieuwe kans, want wij verdienen dat.

https://www.hln.be/nieuws/buitenland...-weg~a2e11928/
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Salah Bekijk bericht
Het zal weer het gekende Zonbron momentje zijn.
HIER

Laatst gewijzigd door zonbron : 11 september 2018 om 20:11.
zonbron is offline