Los bericht bekijken
Oud 11 november 2022, 11:10   #11
Paul Nollen
Parlementslid
 
Geregistreerd: 24 juli 2005
Berichten: 1.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pol Dolf Bekijk bericht
hoe wil jij een bevraging organiseren ?
Ik heb geen belangstelling om een bevraging te organiseren, dat kan natuurlijk in voorbereidende fasen van een referendum. Ik kan hier een vraag stellen bv. Maar ik neem aan dat dat niet de vraag is.
Hoe wordt een bindend referendum op volksinitiaief georganiseerd?
In grote lijnen zijn er twee types:
- het referendum tegen een bestaande wetgeving
- het wetgevend voorstel op burgerinitiatief
beide zijn op volksinitiatief en vertrekken van een handtekeningwerving. In Zwitserland is voor het eerste voorbeeld op Nationaal niveau 50.000 handtekeningen nodig en voor het initiatief 100.000. Beide zijn binnen een bepaalde termijn te verzamelen (15 maanden dacht ik).
Daar is dus heel wat organisatorisch werk aan en vraagt een hele inzet door heel wat mensen. Ook geld moet er gezocht worden want de handtekeningwerving is maar het begin. Als die drempels gehaald worden wordt een datum vastgelegd voor het referendum (door de overheid) en dan moeten de voorstellen ook verdedigd worden. Ook de tegenstanders zullen zich organiseren. In het geval van het initiatief mag de overheid (in Zwitserland) bv ook een voortsel indienen en dan wordt er over twee voorstellen gestemd door de burgers.
Dat is zo ongeveer overal ter wereld in grote lijnen hetzelfde al zijn er natuurlijk verschillen daar in een democratie iedereen vrij is zijn regels zelf te bepalen (bij referendum).
__________________

Laatst gewijzigd door Paul Nollen : 11 november 2022 om 11:17.
Paul Nollen is offline   Met citaat antwoorden