Los bericht bekijken
Oud 3 december 2002, 21:34   #5
Darwin
Banneling
 
 
Darwin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 5.668
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door democratsteve
Ik ben het in grote mate eens met Darwin deze keer.


Citaat:
Toch wil ik één ding aanhalen.
Een van de positieve elementen t.o.v. onze westerse hedendaagse cultuur, is de samenhorigheid en vooral het respect voor ouderen. Dat is trouwens één van de veel aangehaalde negatieve aspecten door de moslims ten aanzien van het westen.
En wat dat betreft hebben ze bij mij gelijk. De individualisering van onze maatschappij vind ik persoonlijk ook een ramp.
Het doen heropleven van het gemeenschapsleven en het groepsgevoel wordt één van de belangrijkste sociale en politieke opgaven van de toekomst. Partijen die aan het groepsgevoel appeleren doen het trouwens zeer goed, zie maar naar het succes van het Vlaams Blok.

Toch is dat groepsgevoel dat we vinden bij het Vlaams Blok en bij de islam echter voornamelijk een gevoel dat ontstaat door dat men de nood voelt om mekaar te steunen. En dat steunen is dan vooral een mekaar steunen in de strijd tegen een gemeenschappelijke vijand. Bij de islam zit dat ahw in de godsdienst ingebakken, moslims die in het 'huis van het zwaard' leven moeten elkaar steunen tegenover de vijandige omgeving, inspiratie zat in de Koran etc. Bij het Vlaams Blok gaat het eerder om een defensief verbond dat zich opdringt doordat een indringer de eigen levenswijze komt bedreigen. Verder is er eigenlijk geen erg sterke ondergrond voor verbondenheid.

Eerder dan deze op negatieve gronden gebaseerde vormen van samenhorigheid moeten we zoeken naar positievere fundamenten om een groepsgevoel waar de mens zo'n behoefte aan heeft op te vestigen.
Darwin is offline   Met citaat antwoorden