Discussie: Typisch Belgisch
Los bericht bekijken
Oud 13 juli 2021, 12:08   #14
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.421
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Volgens mij hebt gij een zeer beperkte kennis van de Belgische geschiedenis. Indien de Fransen niet waren binnengevallen was er van België nooit sprake geweest. Als de grenzen van voor de Franse inval nu nog bestonden zou het grootste deel van Bel.-Limburg, het Land van Loon nog altijd Luiks gebied zijn. En dan zou het zuiden van de Belgisch-Limburgse Maasvallei nog altijd een Duits graafschap zijn.
Vlaanderen met de huidige grenzen is er enkel gekomen omdat de grenzen van het kunstmatige nieuwe Land 'Verenigde Nederlanden' gevormd werd nadat de Fransen buiten gegooid werden. De huidige Belgische landsgrenzen zijn dan ook meet een tussenstap een gevolg van die Franse inval.

Het is voor sommigen blijkbaar moeilijk om nuchter naar het verleden te kijken. Of ze hebben een gebrek aan historische kennis. Blijkbaar is het geschiedenisonderwijs, wat betreft on eigen verleden, in Vlaanderen van een kwaliteit die ver beneden peil is.
Ik snap alles. Het is alleen zo dat Quercus het beter had gevonden indien het gebied dat nu Vlaanderen heet bij Nederland had gehoord. Wat is daar nu moeilijk aan te begrijpen? Nationalisme is meer dan kijken naar één benepen scenario uit de geschiedenis en je daarop vastpinnen. Dat is een instelling die ik zelfs irrationeel vindt. Vlaanderen - product uit de geschiedenis - of niets. Ehm, neen.

Laatst gewijzigd door Weyland : 13 juli 2021 om 12:10.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden