Los bericht bekijken
Oud 17 november 2017, 11:21   #18
Voltian
Minister
 
Voltian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 januari 2007
Berichten: 3.626
Standaard

Ik heb me mateloos geërgerd aan het rapport van Elia. Waar de regulator, in mijn ogen, de marktcondities moet scheppen zodat private partijen de markt maken, schuift ze met dit rapport een klassiek productieplan naar voor, met expliciete keuzes voor deze of gene technologie, alsof energieproductie nog altijd een overheidsdienst is zoals vroeger Electrabel. Die tijd is voorbij he jongens!

Schep duidelijke marktcondities en laat private partijen uitmaken welke technologie het meest geschikt is om aan de verwachte vraag te doen. Alle productie is ondertussen privaat he! Laat de markt de prijs vormen ipv uitgaan dat gascentrales nodig zijn en dat er subsidies nodig zijn om die te realiseren.

Dat laatste is toch te gek voor woorden. Waarom subsidies?! da's alleen maar sturend en marktverstorend. Het is toch veel logischer een correcte prijszetting in de markt toe te laten dan er indirect voor te moeten betalen via subsidies. Is er schaarste? Laat het voelen in de prijs. Zijn er veel prijspieken? Dan zal een investering in een gascentrale met 30% capacity factor wél financieel interessant worden. Waarom moet Elia sturen welke oplossing het beste is? De markt zal dat wel doen… als de marktcondities duidelijk zijn! Maar daar horen we zie niet over…

Waar is ook de Europese dimensie? Europa werkt aan een geïntegreerde elektriciteitsmarkt (“Copper Plate”). Die gaat er komen he.

Wat Elia hiermee vooral doet is het klassieke model van centrale productie beschermen. Het is bijna een anti-renewables plan, gewoon, omdat ze niet klaar zijn en omdat dat betekent dat ze controle verliezen.
__________________
We sit together, the mountain and I, until only the mountain remains
Voltian is offline   Met citaat antwoorden