Los bericht bekijken
Oud 1 januari 2019, 14:50   #41
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.447
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door satiper Bekijk bericht
Alles heeft voor en nadelen maddox.
De bezwaren die je uit ten opzichte van stoom lijken me niet onoverkomelijk.
Klopt, er is zelfs een heel genre van retro-sci-fi rond ontstaan. Steampunk.
Maar da's met als premisse dat er niks anders zou zijn dan stoom en mechanica.
Citaat:
De grootte van een installatie hoeft ook niet altijd onoverkomelijk te zijn, maar soms is het dat wel.
Het is een beetje wikken en wegen lijkt me.
Het lijkt me alleszins positief dat stoom een piste is die onderzocht wordt en niet bij voorbaat aan de kant geschoven wordt.
Is onderzocht en niet efficiënt bevonden voor kleinschalige toepassingen.
Citaat:
Misschien zie ik het verkeerd, maar als ik zo'n Stirling zie dan lijkt me dat allemaal redelijk complex in vergelijking met de constructie van een schoepenwiel dat begint te draaien eens je er stoom tegenaan gooit.
Je ziet dat verkeerd. Een turbine zijn veel schoepenwielen tussen statoren in perfecte balans, en hoe kleiner hoe groter de benodigde nauwkeurigheid. Veel moeilijker te bouwen dan een simpele Stirling.
Citaat:
Qua regeling naar optimale druk/temperatuur zie ik ook wel wat mogelijkheden.
De grote hitte (grootste deel) komt van het hout (brandstof) dat verbrand wordt.
De bijsturing naar optimaal resultaat kan geschieden met een deel van de geproduceerde stroom te gebruiken om eventueel iets bij te verwarmen om net aan die druk/temperatuur te komen die optimaal is (bijsturing maw).
Doen ze dus in de "grijze stroom-productie". De stoom die uit de wanden van een verbrandingsoven komt wordt op temperatuur en druk gebracht met gas-stoomgeneratoren.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden