Los bericht bekijken
Oud 4 januari 2019, 19:50   #45
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.447
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door satiper Bekijk bericht
Vet gedeelte als je mag dromen veronderstel ik.
Neen, het is een gekende technologie die al sinds de jaren 50 in gebruik is.
Citaat:
1) Strontium ipv stronium (denk ik?)
Klopt, sorry voor de Typo.
Citaat:
2) staat dat in de Colruyt naast de houtskool?
Gelukkig niet, het is niet bepaald een product dat je in handen wil zien van een doorsnee huisvrouw.
Citaat:
3) Stel dat je er toch aanraakt, voor hoeveel mensen zouden er 30 kg beschikbaar zijn (kwestie van een idee te hebben van de beschikbare hoeveelheden en hoeveel kans er is dat zulks daadwerkelijk realiteit kan worden).
Er liggen tonnen te wachten op verwerking/opslag. Het is een belangrijk restproduct van kernsplijting van uranium in kernreactoren.
Citaat:
4) Ik vermoed dat daar wat straling (radioctieve) mee gemoeid is, welke veiligheidsmaatregelen zijn er nodig indien je dit voor huiselijk gebruik zou gaan toepassen?
Strontium-90 is voornamelijk een beta straler. Ergo, een blad aluminiumfolie houdt de straling tegen, maar om 27kw aan warmte te beheersen heb je wel meer nodig. Een stalen behuizing is meegenomen dus.
Citaat:
5) Hoeveel jaar blijft dat pakket warmte afgeven.
Halfwaardetijd is 27 jaar, dus na 27 jaar is dat 30kg pakket de helft meer, ergo alles delen door 2, en dan nog wat rendementsverlies.
Citaat:
6) waarvoor moeten de thermokoppels dienen?
Thermokoppels maken van een temperatuursverschil direct elektriciteit.
Citaat:
7) Is er niets mis met je eenheden (onderstaand cursief)
Ik denk dat ik van 20Kw aan warmte toch 500W elektriciteit kan maken. 4400Kw op jaarbasis is toch leuk meegenomen als afvalproduct.
Neen, er is niets mis met mijn eenheden. Primair zou ik de thermokoppels gebruiken om een paar 100W op te wekken, maar als je dan toch moeite doet, dan is een Stirling motor een meegenomen optie.
Citaat:
Doet me wat denken aan boren tot je op lava stuit, ook een mooie warmtebron, maar ja de diepte …
Je moet niet zo diep gaan, met een Stirlingmotor moet je gewoon voldoende temperatuursverschil hebben met de koude zijde, en kan je vrij gemakkelijk van een beperkt temperatuursverschil, maar met grote volumes warm water veel doen.

Maar ik moet eerlijk toegeven, ik kan in mijn tuin gemakkelijker een RTG kwijt dan een pompinstallatie die vanop een paar 100m diepte lauw water oppompt.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden