Los bericht bekijken
Oud 6 januari 2019, 02:18   #51
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.451
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door satiper Bekijk bericht
Nog een opmerking over dat schoepenwiel.
Je verwijst hier naar schoepenwielen die gebruikt worden in de grote centrales neem ik aan.
Waar een zo hoog mogelijk (elektrisch) rendement nagestreefd wordt.
Ik verwijs naar elke vorm van turbines die eenzelfde vorm volgen als de eerste stoomturbine van Parsons.
U denkt eerder aan een Aeolipile. Of als we geluk hebben, een Tesla Turbine

Citaat:
Bij micro of nano wkk kan dat anders liggen.
Het elektrische rendement is hier een bijkomstigheid (wel in gunstige betekenis).
Citaat:
Hoofdzaak, je wil de woning warm hebben.
Als je ondertussen ook nog eens een properder (heter) verbranding en elektrische productie (neemt deel van de warmte op en vandaar geen probleem om extra door te stoken/geen smeulend vuur met eraan gepaarde rookontwikkeling meer) kan realiseren is dat allemaal positief.Dus kan het schoepenwiel wss veel eenvoudiger gebouwd worden (naar elektrisch rendement hoeft nauwelijks gekeken te worden, op dat vlak is er immers geen verlies, hetgeen niet naar elektrische productie gaat komt terecht onder vorm van warmte voor de woning en tapwater)
En ondertussen probeert men de temperatuur van de warmte-transfer media zo laag mogelijk te houden en het verwarmde volume zo groot mogelijk te maken met vloer en muur verwarming of warme lucht op lage snelheid(geluidsoverlast) omdat dat efficiënter is voor huisverwarming. Dat rijmt zeker niet goed met het gebruik van stoomturbines. Stoom op lage temperatuur is niet bruikbaar voor turbines, zelfs niet voor de simpelste Laval modellen. Je denkt aan minimaal 180°C en 6 bar.
Als rendement niet belangrijk is, dan kan je beter de hele verbrandingskamer onder de thermozuilen plakken, da's solid state, geen onderhoud nodig, geen lawaai, geen vibraties , geen gevaarlijke drukken in ministoomketels die zeer periodiek uitgebreide controles nodig hebben.
Citaat:
Daarom ook één van de eerste links (naar soort speelgoed turbine -zeer klein - hetgeen aangeeft dat men op dat vlak naar heel kleine modelletjes kan gaan).
Het schoepenwieltje dat je daar zal in aantreffen zal heel wat minder high tech zijn en zoals gezegd in toepassing micro of nano-wkk lijkt me dat echt geen probleem.
Hier een YouTube kanaal waar een hele hoop speelgoedturbines en andere drukbekrachtigde minimotoren gedemonstreerd/gebouwd worden.
Oh, en hier heb je een link naar een kleine straalturbine... , want ik vind geen links naar commerciële kleine/RC stoomturbines.
Maar hier heb je een leuk filmpje over een project met een mini stoomturbine.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden