Los bericht bekijken
Oud 13 juni 2016, 19:09   #42
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.052
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Nu de voorstanders van de Brexit in Engeland
meer en meer de wind in de zeilen lijken te hebben,
krijgen de Schotten weer uitzicht op hun onafhankelijkheid.


http://www.theguardian.com/politics/...n-poll-reveals

Phone and online survey shows a

52-48 split in favour of leaving the EU


as referendum campaign gathers steam.



De Engelsen willen uit de EU en de Schotten willen in de EU,
resultaat ;

een Onafhankelijk Schotland in de EU.


Ja, ja de Schotten wijzen ons de weg.
Persoonlijk zou ik het erg betreuren mochten de Britten (die ik een warm hart toedraag) overgaan tot een Brexit. Er is geen land dat er meer heeft toe bijgedragen om de westerse cultuur en westerse waarden over de aardbol te verspreiden dan Groot-Brittannië. Dank zij het "British Empire" zijn er op andere continenten zowel nieuwe westerse landen ontstaan (de U.S.A., Canada, Australië, Nieuw-Zeeland) als andere serieus doordrongen van westerse invloeden (Zuid-Afrika, Kenia...). Ik weet het, er waren nog andere grote koloniale mogendheden zoals Frankrijk en Spanje. Maar ik ben er van overtuigd dat de Britse invloed uiteindelijk het grootst is geweest.
Ik twijfel er een beetje aan of de Schotten inderdaad uit Groot-Brittannië zouden uittrekken. De band met Engeland is op nagenoeg alle vlakken zeer hecht. Behalve dan op religieus gebied waarbij de Presbyterianen (Calvinisten) de belangrijkste Schotse religie vertegenwoordigen. Historisch is het antagonisme tussen Schotten en Engelsen nooit zo bitter geweest als tussen Engelsen en Ieren. Meer nog, de unie tussen Schotten en Engelsen gebeurde onder een Schotse dynastie (de Stuarts). Veel Engelsen zijn voor een zeker percentage ook Schots van afkomst. Kortom een scheiding zou voor beiden een zeer grote en emotionele stap zijn.
quercus is offline   Met citaat antwoorden