Discussie: AI vs de mensheid
Los bericht bekijken
Oud 8 augustus 2018, 22:59   #103
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diego Raga Bekijk bericht
Je punt is me bekend. Zoals bv volledige zinnen kunnen lezen waarvan de klinkers ontbreken of vanuit een geïsoleerde klank een lied herkennen.

Maar in mijn specifieke OBE-situatie ervaarde ik 2 verschillende waarnemingshoeken tegelijk – vanuit de zetel de krant lezen en dat beeld tegelijk waarnemen vanaf het plafond -, waarbij ik me dus afvraag hoe m’n brein die plafond-ervaring kon genereren.
fantasie misschien ?
Je bouwt een virtueel beeld op van een gekende locatie bv waar al die gezichtspunten je al bekend zijn.
Er zijn me maar een paar dubieuze/vreemde gevallen bekend van bede's waar de patiënt zaken ziet die hij vermeend nooit daarvoor kan gezien hebben en die achteraf schijnen te kloppen als men dat checkt vanuit die welbepaalde waarnemingshoek.

nu, ik had je al wel eens verteld over mijn eigen kleine ervaring van slaapparalyse ?
Ook iets heel geks... ge zit dan in feite in een droomfase maar ondertussen werken je zintuigen wel

Citaat:
Nu ja, er zijn wsl wel enkele klinisch-wetenschappelijke verklaringen daarvoor, maar die nemen toch het realistisch aandoende karakter niet weg van die specifieke waarneming/ervaring, die voor mij als ‘echter’ overkwam, dan wanneer ik – al dan niet routinematig - mijn dagelijkse dingen doe.
ja klopt maar zulke dingen kan je dus ook perfect triggeren met wat chemische middelen
praha is offline   Met citaat antwoorden