Los bericht bekijken
Oud 20 april 2012, 10:59   #19
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bovenbuur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.013
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
De mens an sich is niet voorspelbaar, de hersenen zijn zo complex als maar kan, wetenschap heeft totaal geen grip op onze hersenen, ze proberen allerlei theorieën op tafel te leggen, maar eigenlijk weten zij het zelf ook niet.
Ik zei ook niet dat we met de huidige middelen perfect voospelbaar zijn. Sterker nog, voor het voorspellen van wat er gaat bebeuren is een computer nodig die ruim ingewikkelder is dan het systeem dat je wilt voorspellen, en bovendien vaak meer wetenschappelijke kennis dan dat wij nu hebben. Statistisch kunnen we het gedrag van mensen in simpele situaties al wel redelijk voorspellen, in ieder geval tot je mensen verteld dat je ze probeert te voorspellen en allemaal omgekeerde psychologie enzo aan bod komen.

Citaat:
Vooral ons onderbewuste is zo complex als maar kan, de hersenen zijn opgebouwd uit vele tientallen miljarden neuronen. Het lijkt dat wij al veel weten over hoe wij denken en hoe onze hersenen werken, maar in de realiteit weten wij eigenlijk nog helemaal niets.
Wat ik dan ook niet zei, ik had het over de in principe voorspelbare natuur van het universum. Mijn verhaal kwam neer op "dat je de toekomst zou moeten kunnen voorspellen (met vrij onrealistische en mede daarom vandaag de dag onbestaande middelen) betekent niet dat er geen vrije wil bestaat". Vrije wil is slechts een definitie, een begrip dat wij aan ons gedrag toekennen. Je kan alles wat leeft een vrije wil toekennen, en zelfs alles wat niet leeft.

Citaat:
Daarbij moet je ook niet vergeten, dat er altijd uitzonderingen zijn. Als dus van die hersenwetenschappers beweren dat de mens vaak emotioneel keuze,s maakt. Wil dat zeggen dat het zeer aannemelijk is dat dat voor de overgrote meerderheid geld, maar er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen. De wetenschap kan moeilijk dat voor elk individueel persoon doen.
Ik had het dan ook niet over dat "de wetenschap" constant iedereens gedrag zou moeten willen gaan voorspellen. Het statistisch voorspellen zoals jij dat hier zelf aanhaalt kan wel heel nuttig zijn, bijvoorbeeld voor het ontwerpen van verkeerssituaties of het maken van reclame.
__________________
Waarschuwing:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen!

Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 20 april 2012 om 11:00.
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden