Los bericht bekijken
Oud 15 januari 2017, 13:06   #2013
bedrijven docter
Minister
 
bedrijven docter's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2016
Locatie: berchem
Berichten: 3.416
Stuur een bericht via Skype™ naar bedrijven docter
Standaard Waarom Ik Terug Begonnen Ben

OMDAT HET NU LEGAAL IS

De opzet van een sterfhuisconstructie van is de impact van economische problemen bij een onderneming te beperken door de rendabeledelen van de onderneming over te dragen. De methode die de wetgever daarbij voor ogen had was een overdracht in going concern.7

B. INGHELS « La réorganisation judiciaire �* l‟heure du transfert : vite, mais �* quel prix ? » (noot onder Bergen 23 maart 2010), JT 2010, 375; J. VERLINDEN en S. LOOSVELD, “De
gerechtelijke reorganisatie door overdracht onder gerechtelijk gezag in de wet continuïteit ondernemingen – een eerste commentaar”, TRV 2009, 710.


Tegelijkertijd werd de overdracht echter uitdrukkelijk voorgesteld als een alternatief voor het faillissement.

A. ZENNER, Wet continuïteit ondernemingen: eerste commentaar, Antwerpen, Intersentia 2009,
15 en 18-19; J. WINDEY, « La loi du 31 janvier 2009 relative �* la continuité des entreprises », JT
2009, (237) 247; K. BYTTEBIER, E. DIRIX, M. TISON en N. VANMEENEN (eds.),
Gerechtelijke reorganisatie: getest, gewikt en gewogen, Antwerpen, Intersentia 2010, 208.

Een sterfhuisconstructie is dus wettelijk indien ze voldoet aan de vier voorwaarden:
a. het gaat om een collectieve procedure;
b. de procedure vindt zijn grondslag in de insolventie van de debiteur. Wat hieronder begrepen moet worden, wordt overgelaten aan het recht van de nationale overheden. Voor het Belgische recht moet derhalve verwezen worden naar art. 2 Faill. W.
c. de procedure leidt ertoe dat de debiteur geheel of gedeeltelijk het beheer en de beschikking over zijn vermogen verliest;
d. er wordt een neutraal bewindvoerder aangewezen.


Sterfhuisconstructies mogen dus gebruikt worden om de faillissementswet te omzeilen .
Gezien in de lijst van de erkende insolventie procedures in Belgie ook de vrijwillige vereffening is opgenomen (zogenaamde lijst A)en de vereffenaar gehomologeerd wordt door de rechtbank en er dus gerechtelijk gezag is op de overdracht van de onderneming na vrijwillige vereffening ,kan ik dus mijn oude techniek terug toepassen zonder problemen.
__________________
Ik werd nooit betaald om de dingen juist te schrijven, maar wel om de juiste dingen te schrijven

Laatst gewijzigd door bedrijven docter : 15 januari 2017 om 13:27.
bedrijven docter is offline   Met citaat antwoorden