Los bericht bekijken
Oud 20 maart 2012, 10:46   #81
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Nederlands op zich kan men echter niet zien als een dialekt van het Duits want het zijn twee verschillende STANDAARDTALEN en dus per definitie geen DIALEKTEN.
Kan u mij een exacte bepaling geven wat een standaardtaal is en wat een dialekt is? Op taalkundig gebied. En hoe je eventueel bepaalt bij welke standaardtaal een dialekt moet worden onderverdeeld.

Kan u mij zeggen waarom men Limburgs kan beschouwen als een dialekt van Nederlands of Duits terwijl het belangrijke kenmerken heeft (toontaalkenmerken) die noch in Duits, noch in het Nederlands terug te vinden zijn.

Wat betreft het gebruik van Nederlands in sommige delen van Duitsland is dat niet zo verwonderlijk. Sommige delen(Oosten van Venlo/Roermond) waren in het verleden Gelders gebied. Zo had je ook een gebied in Zuid-Oosten van NEd. Limburg waar tot begin vorige eeuw door de bevolking Duits (als standaartaal) gebruikt werd. O.a. in hun verslagen van vergaderingen enz. Zo was Maastricht in 1839 de Meest Franstalige stad (meer dan bv Brussel) van de huidige Nederlandstalige gebieden.

Wat mij ook opvalt is dat in het fragment uit youtube waarvan ik hoger een link gaf 'Colonia Duett' soms zinnen gebruikt die je perfect naar onze streektaal kan kopiëren. Zowel naar zinsbouw, betekenis als uitspraak. Hetgeen toch wel erg aan de uitspraak dat wij Nederlandstalige zijn moet doen twijfelen.

Ik ben tijdens mijn zoektocht naar mijn familiestamboom dikwijls geconfronteerd geweest met verschillende schrijfwijzen (met tien verschillende) kom ik bijlange niet toe. O.a ch-ck-k . Meestal was dat een gevolg van wie juist in dat gebied op dat moment heerser was. Zelfs of de geschriften van wereldlijke of geestelijke aard waren maakten verschil. Zelfs de kant van de straat kon bepalend zijn.
Wat taalkundigen op grote kaarten aanduiden dien je dus met een heel dikke korrel zout te nemen.

Jan van den Berghe schrijft dat taal hier historisch gegroeid is. Dat klopt wel. Maar dan moet hij ook aanvaarden dat door de historie van vandaag Brussel en omgeving Franstalig wordt. Dat Frans Nederlands verdringt, en dat Nederlands onze Limburgse moedertaal verdringt.

En dan komen we tot het onderwerp van deze topic. Ik kan met mijn Limburgse moedertaal goed mijn plan trekken in Keulen. Al die jongeren die de streektaal niet machtig zijn staan daar meestal met hun mond vol tanden. En dat geldt ook voor de Duitse jeugd.

Laatst gewijzigd door pajoske : 20 maart 2012 om 10:53.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden