Los bericht bekijken
Oud 20 maart 2012, 14:34   #83
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Zoals ik eerder al schreef kan je dat beschouwen als taalimperialisme van het AN, vergelijkbaar met wat in BHV gebeurt.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Waarom dan wel? Bij mijn weten is de aanwezigheid van de Nederlandse standaardtaal in de twee Limburgen gewoon het resultaat van een historisch gegroeid proces.

Als er al ooit taalimperialisme is geweest, was dit door de verplichte invoering van het Frans in onze gewesten. Ook in het departement Beneden-Maas.
Ik treed Jan bij in die zin dat het verschil van BHV met Limburg is dat in BHV de taalsituatie gestuurd wordt door een aktieve taalpolitiek. Door de gevoede taalpolitiek (oprichting van Franstalige scholen ) zijn de faciliteitengemeenten en Brussel verfranst geworden en kan de verfransing geen blijvende voet aan de grond krijgen in HV omdat daar een andere -maar weeral - taalpolitiek gevoerd wordt door het verbieden van Franstalige scholen waardoor de franstaligen op termijn gedoemd zijn tot taalassimilatie.
En dat is daar meteen HET wezenlijke kommunautaire konflikt
Taalpolitiek is een relatief recent fenomeen dacht ik zo, en speelde niet speelde mee in de tijd dat het Limburgs, tot uw grote spijt, niet is uitgegroeid tot een standaardtaal in die regio.
Anderzijds is het een gril van het lot dat de standaardtaal in Limburg het Nederlands is.
Als Karel V de Nederlanden aan zijn broer gegeven had zouden we nu Duitsers zijn en zou het Duits nu onze standaardtaal zijn.
Mijn punt is dus: taalpolitiek in BHV versus lot en historisch proces in Limburg.

Ik neem aan dat U nu zult stellen dat het Limburgs echter het slachtoffer is van de huidige taalpolitiek in België. Klopt ook, maar dat zijn alle dialekten in België.

Waarop U misschien replikeert:
Ja maar: het Brabants is dat in geringe mate omdat het mede aan de basis lag van het AN in tegenstelling tot het Limburgs.

En dan zeg ik weer: Ja maar dit is nu net het historisch proces. Er was destijds geen dynamiek die het Limburgs kon opstuwen tot standaardtaal, geen impuls zoals bijvb. een bijbelvertaling in het Limburgs.

M.a.w. zo kunnen we het ganse forum volschrijven.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 20 maart 2012 om 14:43.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden