Los bericht bekijken
Oud 15 oktober 2015, 12:27   #22
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN
 
Bad Attila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
hij heeft zeker een visie, en dat die af en toe verandert, wil ik hem ook nog vergeven, enkel idioten veranderen niet van mening. maar een eengemaakt Europa? Er zijn er al veel die daarover gedroomd hebben, maar het is nog nooit gelukt om iets stabiel op poten te zetten.

Het probleem is en blijft dat, ondanks we in een wereld leven die veel gemakkelijker contacten over grote afstanden toelaat, we nauwelijks iets weten over de andere Europeanen. Een Noor kan zich niet in de situatie inbeelden van een Spanjaard, Een Nederlander kan dat niet van een Pool, een Fransman heeft het al moeite met zich in de plaats te zetten van een Duitser. Zelfs binnen landen is dat al een probleem, kijk naar België, kijk naar Spanje.

Zo lang dat niet kan, is een sterker Europa onmogelijk. De belangen zijn niet hetzelfde, laat staan de oplossingen ervoor. Een losse bond, jawel confederatie, is het enige dat op middellange, zelf lange termijn, mogelijk lijkt. En zelf dan nog gaan er een pak taboes moeten vallen.
Je hebt volledig gelijk. Maar blijven aanmodderen is geen optie, en een afname van Europa is wat mij betreft ook geen optie.
En je hebt nog steeds volledig gelijk in uw laatste deel: een eengemaakt Europa zal gaan natiestaat zijn, eerder een postnationale eenheid. Weliswaar met een heel sterke decentralisatie.

Is dat utopisch? Ik ben daar niet zo zeker van. De Europese geschiedenis toont immers aan dat veel landen eigenlijk steunen op tal van verschillen die maar pas werden verenigd toen de natiestaten zijn ontstaan. Daarvoor was Europa een en al particularisme... De context was uiteraard helemaal verschillend, maar het bestond wel degelijk.
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden