Discussie: Directe democratie?
Los bericht bekijken
Oud 20 maart 2007, 21:03   #2
Nele Lijnen
 
 
Nele Lijnen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 maart 2007
Berichten: 16
Standaard

Uiteraard ben ook ik als rasechte Vivanter een grote voorstander van directe democratie. Referenda in het algemeen, burgerwetsvoorstellen, petitie-recht, België is volgens mij toe aan nieuwe politieke cultuur: politiek moet vertrouwen hebben in haar burgers en ze kan dat signaal geven via directe democratie.

"In 1920 werd opnieuw een nieuwe categorie senatoren ingevoerd, de gecoöpteerde senatoren. De bedoeling was om meer kwaliteit in de Senaat te brengen, mensen met verdienste in de samenleving die een positieve inhoudelijke bijdrag zouden hebben in de totstandkoming van de wetten." (bron: wikipedia)
Vanuit dat uitgangspunt kan ik absoluut achter het prinicipe coöptatie staan, je kan het bekijken als een eerste stap naar burgerdemocratie.

Ik verwijs hier ook graag naar een opiniestuk dat ik schreef nav mijn ervaring na 1 jaar senatorschap:

.... "<EM>Naast de veel gehoorde optie om van de senaat het forum van overleg tussen de gemeenschappen te maken, wil ik mij sterk maken om een vernieuwende direct democratische dimensie te geven aan de senaat. Naast de wetgevende en parlementaire kamer van volksvertegenwoordigers, zie ik een bestaansrecht voor de senaat als de ‘kamer van volksraadpleging’. Als senator ben je bij wet een vertegenwoordiger van het volk, terwijl ik graag zou zien dat het volk zichzelf kan vertegenwoordigen in het halfrond.
Nele Lijnen is offline