Los bericht bekijken
Oud 17 januari 2019, 10:42   #186
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.800
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Voor mij, op dit ogenblik in mijn 'evolutie' zie ik natuur als tot stof geworden geest... en die natuur is er inderdaad en daar leven wij in tijdens dit leven...
Maar de kern, zelfs van die natuur is voor mij de geest.
Dat is ook zo, maar de stof hoort bij de geest.
Citaat:
En het is aan mij om de cyclussen van geboorte en wedergeboorte te doorbreken...
Het wordt doorbroken in het bewustzijn ook eeuwig te zijn, maar de cyclus van geboorte en wedergeboorte, die hoort daarbij.
Stel je voor dat je nooit meer geboren en wedergeboren zou kunnen worden.
Dat wordt saai.
Citaat:
Het is aan mij om de creaties, de werking van mijn geest niet meer te verdichten door mij vast te pinnen op die creaties, ipv van ze te aanvaarden en los te laten en te nemen voor wat ze zijn, spielerij van de geest...
het is niet zo maar spielerij, maar bloedserieus, zoals ook de geest zelf serieus is.
Citaat:


Met dromen bedoel ik dat inderdaad allemaal; zuiver dromen in de slaap; maar ook het leven voorgesteld als een soort droom...
En zolang ik dit aardse leven leef zal ik inderdaad ook met die werkelijkheid rekening moeten houden... Ik krijg geen enkele boterham op mijn bord enkel door na te denken en door te trachten de natuur beter en beter te doorgronden...
Zo is het.
De mens kan niet alleen van zijn denken leven.
Citaat:
Deze wereld werd volgens mij inderdaad geschapen door de geest en die schepping, zal zoals elke scheppingsdaad, elke steen die men wegwerpt zijn te gane weg afleggen...
Men kan zich natuurlijk afvragen welke weg dat is en hoe men die weg wel of niet kan beinvloeden... Men kan zijn hele leven daar vruchtbaar mee bezig houden...
Maar ik keer liever meer en meer terug naar de geest en ik verwonder mij liever meer en meer over wat de geest nog allemaal in petto heeft...
De toekomst van het heelal zit in mijn atoomtheorie, namelijk een ruimtevaartcultuur te bouwen.
Citaat:
Ik geloof niet meer dat er een deus ex machina bestaat die alle problemen oplost en die ons doet geloven dat wij het eindpunt en het waarom gevonden hebben...
Er is inderdaad geen eindpunt, maar wel een eindeloze ontwikkeling, zoals geopenbaard in mijn atoomtheorie.
Citaat:
Het Leven zelf, de geest is een mirakel en dat inzien volstaat op dit ogenblik voor mij...
Mooi.
Maar dat doet me aan het katholieke geloof denken en de waarheid van de geest is juist ook zichzelf te begrijpen, met name in de filosofie van Hegel wat de logica betreft en mijn atoomtheorie hoe de geest ook uiterlijk bestaat.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden