Los bericht bekijken
Oud 28 november 2010, 20:38   #5
Piet De Pauw
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 22 februari 2009
Berichten: 93
Standaard

quote:
Een jaar geleden besloot Zwitserland per referendum een minarettenverbod in te voeren. Morgen stemmen de Zwitsers over een strenge uitzettingswet.

"Zwitserland wordt steeds vijandiger tegenover buitenlanders," zegt Ivica Petrusic (33), van een Zwitserse belangenvereniging voor migranten. Hij vluchtte op z'n veertiende met z'n ouders uit Bosnië en spreekt vloeiend Zwitserduits.

Geen pardon
Petrusic is fel tegen de uitzettingswet die de SVP, de rechts-populistische volkspartij in Zwitserland, wil invoeren. Die wet kent geen pardon. Een buitenlander die de wet overtreedt, gaat eruit, ook al gaat het om het stelen van een potlood.

Petrusic: "De SVP speelt in op angstgevoelens onder Zwitsers. Die zijn onzeker geworden door de globalisering. Ze worden nu geconfronteerd met veel meer culturen dan vroeger."

Niet crimineler
Heeft Zwitserland buitensporig veel problemen met criminele buitenlanders? Onderzoeken spreken dat tegen. Zwitserland heeft met 22 procent verhoudingsgewijs de meeste buitenlanders van Europa binnen de grenzen, maar crimineler dan in andere landen zijn ze niet.

Volgens de SVP kloppen die onderzoeken niet. Andreas Glarner van de SVP in Aargau: "Bij bepaalde vormen van criminaliteit, zijn de daders vrijwel altijd van buitenlandse afkomst. Simpel, als gasten zich niet gedragen, kunnen ze vertrekken."

De uitzettingswet van de SVP is in strijd met internationale verdragen die Zwitserland tekende. Het automatisch uitzetten van EU-burgers bijvoorbeeld of het terugsturen van mensen naar landen waar ze gevaar lopen. Volgens Glarner zal 't zo'n vaart niet lopen: "En als we iemand niet kunnen uitzetten omdat het in strijd is met een verdrag dat we tekenden, dan zeggen we dat verdrag gewoon op."

Tegenvoorstel
Volgens peilingen haalt de initiatiefwet van de SVP morgen een meerderheid. Grote vraag is hoeveel Zwitsers stemmen voor een tegenvoorstel van de SP, de Zwitserse sociaaldemocraten. Dat is een stuk milder en houdt wel rekening met internationale afspraken die Zwitserland is aangegaan.
NOS

Als ik een Zwiter was en op basis van dit artikel moet oordelen zou ik tegenstemmen. Dat je bwvs. voor het stelen van een potlood het land uit zou kunnen worden gezet vind ik overdreven.

Echter lees ik in dagblad Trouw:
quote:
Voor haar campagne voor een referendum over het voorstel om buitenlanders die zijn veroordeeld voor een ernstig misdrijf of uitkeringsfraude zonder pardon het land uit te zetten heeft de Zwitserse Volkspartij (SVP) een poster van stal gehaald die drie jaar gelden tot ophef leidde. Op de poster staat een zwart schaap afgebeeld, dat door een wit schaap van de Zwitserse vlag wordt geschopt.

'Racistisch', zo klonk het destijds verontwaardigd, maar de partij vindt dat nog altijd onzin. Elke Zwitser begrijpt dat de kleur van het spreekwoordelijke zwarte schaap niet verwijst naar huidskleur, zegt Silvia Bär, vicevoorzitter van de SVP.

Het referendum wordt zondag gehouden en volgens een recente peiling zal 54 procent van de kiezers vóór automatische uitwijzing stemmen en 43 procent tegen. Drie procent weet het nog niet. Onder de tegenstanders bevinden zich juristen, die betogen dat de maatregel in strijd is met door Zwitserland ondertekende internationale verdragen.

"Voor hetzelfde misdrijf krijgen sommige mensen één straf en andere mensen twee straffen", zegt Marcelo Kohen, professor internationaal recht in Genève. Ook wijst hij erop dat vluchtelingen op grond van het internationaal recht niet teruggestuurd mogen worden naar hun land als ze het gevaar lopen daar vervolgd te worden.

De Zwitserse regering is met een alternatief voor de maatregel gekomen, dat inhoudt dat een rechter over elk individueel geval van uitzetting van een veroordeelde buitenlander beslist. De kiezers kunnen zondag voor een van de twee voorstellen stemmen, of beide verwerpen.

De voorzitter van de Federale Commissie tegen Racisme, Georg Kreis, zegt dat automatische uitzetting tot discriminatie zal leiden. Dat het voorstel is gedaan betekent volgens hem niet dat er in Zwitserland meer vreemdelingenhaat bestaat dan in andere landen. "Directe democratie maakt vooroordelen tegen minderheden zichtbaarder", zegt hij.
Als ik op basis van dagblad Trouw zou moeten oordelen zou ik voor zijn. Ook vind ik het artikel van dagblad Trouw objectiever.

Ik ben van mening dat criminele allochtonen na het uitzitten van een straf gewoon kunnen blijven, tenzij het gaat om een ernstig misdrijf. Ik vind dat je van iedereen, maar zeker ook van allochtonen mag verwachten dat ze geen misdrijven plegen. Je zou immers kunnen stellen dat iemand die wordt opgevangen door de Zwitsers zich juist aan de Zwitserse wet zou houden en zich niet bezig gaat houden met criminele activiteiten.

Overigens moet ik wel zeggen dat ik het 'zwarte schaap' ongelukkig gekozen vind.
Piet De Pauw is offline   Met citaat antwoorden