Los bericht bekijken
Oud 1 augustus 2005, 15:57   #21
Aangebrande Phönix
Minister
 
Aangebrande Phönix's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 juni 2003
Locatie: Hoofd
Berichten: 3.818
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Je onderschat het belang van talen, bijgevolg van het communicatiemiddel. De hele maatschappij staat of valt bij het aspect taal, dat een fundamentele materiële rol speelt en niet slechts een of andere gimmick uit de culturele bovenbouw is. taal hoort evengoed bij het economische bestel van de beschaving als bijvoorbeeld een ploeg of een machine.
Mogelijk, maar ik geloof niet in belangengroepen, diep genesteld in de zuilen van de macht, die er hun zinnen op gezet hebben om een of andere taal op te leggen aan de wereld, ik zie daar geen economisch voordeel van, politiek wel, maar geen economisch.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
De staat heeft wel degelijk de plicht om daarin 'te oordelen', want het goed draaien van dit land (enfin, voor zover ik Belgique als een land bew-schouw ) is homogeniteit in taalgebruik op zoveel mogelijk aspecten van de gemeenschap nodig.
Ziehier ons fundamentele meningsverschil: we zijn het weliswaar eens over het feit dat homogeniteit en het instandhouden van een gemeenschap gelieerd zijn, ik vind het niet mijn verantwoordelijkheid om te waken over het behoud van die gemeenschap. Gemeenschapsbanden komen continu op en sterven af, zeker in deze "snelle" tijden. Dat er altijd (voldoende sterke) banden zullen zijn acht ik verzekert door de aard van de mens, het enige risico dat bestaat is verstarring, daarom moet er ten allen tijde voldoende mobiliteit (tussen mensen, groepen en gebruiken) mogelijk zijn. Die mobiliteit aan banden leggen druist in tegen mijn overtuiging.[/quote]

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Zoals ik al zei heb ik geen probleem met invloeden van buitenaf, anders wordt het als die invloeden regelrecht imperialisme worden.
Dat is een kwestie van indruk.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Als er naast mij Russen wonen die russisch spreken thuis is dat geen probleem. Het is heel anders als ik een half uur bij de bakker moet wachten omdat die Russen na drie jaar hier te wonen nog steeds geen deftig woord Nederlands kennen.
Ofwel hebben die mensen geen manieren, en dan zullen ze in sociaal isolement geraken en uiteindelijk het probleem dienen op te lossen, ofwel zijn ze nog in de leerfase (na drie jaar is dat wel licht ongeloofwaardig, maar kom)

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Dat er op de radio een Engelstalig liedje wordt gespeeld is geen probleem. Dat het structureel wordt opgelegd door de platenindustrie en een paar politiek correcte (en neoliberale) mediafiguren is wél een probleem.
Dat heeft wél met de markt te maken. Wat kan je ertegen doen? Je kan Amerikanen niet verplichten anderstalige liedjes te beluisteren, als je enige kans op buitenlands succes wilt dien je je dus aan hun smaken aan te passen. Marchanderen is concessies doen, je kan evengoed voor het Willem Vermandere-pad kiezen (God, how I love that guy).

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Dat het onderwijs verengelst wordt is een reuzegroot probleem.
Pas wanneer het een noodzakelijkheid zou worden in het Engels onderwijs te volgen zou ik me er aan storen, ik geloof niet in een evolutie richting eentalige wereld, dus vind ik het ook niet opportuun om ons daar nu al zorgen over te maken.
__________________
Ik sta in den avond
Op den rand van een afgrond
En schouw in het Heelal
Niets was, niets is, niets zal
Aangebrande Phönix is offline   Met citaat antwoorden