Los bericht bekijken
Oud 18 oktober 2018, 14:23   #17
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fcal Bekijk bericht
Tja, wat weten we nu al? De recent gesluierd gaande Hatice Cengiz is een Turkse doctoranda van 36 jaar. In mei 2018 ontmoet ze op een conferentie (?) in Istanboel de jongeheer Jamal Kashoggi, 60 jaar oud.

Volgens bepaalde bronnen (o.a. Wikipedia) is deze laatste een rebel, die een groot voorstander is van een meer vrijheidslievende Islam in Saoedië-Arabië. Volgens andere bronnen (Die Zeit & Le Figaro) is hij een lid van de Moslim Broederschap en een groot tegenstander van elke afwijking van de Salafistische of Wahabitische Islam-benadering en heeft ook nauwere contacten met Osama bin Laden gehad.

Enfin Hatice en Jamal worden smoorverliefd. Zij heet hem nu Cemal Bey (Turkse koosnaam voor Jamal + eretitel). Om met hem te kunnen trouwen in Turkije, lijkt het nodig dat hij een officieel document kan voorleggen, dat hij reeds van zijn vorige vrouw gescheiden is. Zonder deze akte is volgens haar blijkbaar geen verdere relatie mogelijk. Dit document zou hij dan kunnen bekomen op het Saoedië-consulaat van Istanboel. En hierover wordt dan een afspraak gemaakt. En dan bij zijn bezoek aan dit consulaat verdwijnt Jamal Kashoggi, alias Cemal Bey, tot grote consternatie van Hatice Cengiz, die buiten in de auto wacht op hem en net zo haar zinnen gezet had op deze jongeheer Kashoggi.

Na een paar uur wachten verwittigt ze dan de politie. Ik kan me moeilijk voorstellen dat een Arabische in de VS vertoevende journalist zomaar door bepaalde publicaties het voorwerp zou kunnen uitmaken van een ontvoering of moord, die onvermijdelijk diplomatische problemen zou scheppen.

Het heeft meer dan waarschijnlijk te doen met de Moslim Broederschap. Die worden als doodsvijanden van het Huis van Saud beschouwd. Er zijn door hen in het verleden staatsgrepen voorbereid ten einde de Sauds af te zetten of te vervangen.

Die Kashoggi lijkt me erin getuind te zijn. Zo ,snugger was ie dan ook weer niet.
Leuk.
Zij noemt hem Cemal Bey, maar dat terzijde.
Mijn jongeheer is ook niet zo jong meer maar kan gerust nog een 36 jarige doctoranda aan. Maar dat terzijde.
Misschien was Kashoggi een beetje mesjogge? Maar dat terzijde.
Nu ben ik de draad kwijt....

Laatst gewijzigd door eno2 : 18 oktober 2018 om 14:24.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden