Los bericht bekijken
Oud 9 oktober 2010, 09:18   #9
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Je wil dus gewoon zeker zijn het matheus effect te behouden met andere woorden. Niets herverdeling, al wat je afgeeft moet je terug krijgen. Pffft.
Ik heb niks tegen een zekere herverdeling, hoewel het "oneerlijk" is, maar het is verondersteld andere "oneerlijkheden" in de maatschappij te compenseren.

Alleen, de balans moet kloppen, en men moet geen dingen door elkaar halen. Herverdeling komt door belastingen, vooral als ze progressief zijn. Hier hebben we het over pensioenen, die idealiter een vorm van sparen zijn: tijdens uw leven hebt ge gespaard voor uw ouwe dag, en op uw ouwe dag profiteert ge daar van. Maar de doodgewone spaarformule is niet aangepast (geld opzij leggen), want er is tevens een onbekend element, namelijk hoe lang ge gaat leven, en het zou wat cynisch zijn dat ge geld voorzien hebt tot uw 90ste, en op uw 91ste verjaardag hebt ge gene rotten duit nie meer. Er moet dus ook een vorm van "verzekering" in zitten, die je *voor de rest van je leven* een inkomen geeft, ongeacht hoe oud je gaat worden (maar gebaseerd is op de gemiddelde levensverwachting).

Het is ergens normaal dat uw ouwe dag gefinancieerd wordt door uw bijdrage tijdens uw leven (uitzonderingen zoals gehandicapten en zo misschien niet nagesproken). Ik zie niet in waarom, als men niks heeft bijgedragen (hoewel men daar de mogelijkheid toe had), men een even rijke of een even arme ouwe dag zou moeten hebben dan iemand die zich zijn gans leven heeft uitgesloofd. Dat wil niet zeggen (vandaar mijn voorstel) dat er geen minimum sociaal leefpensioen zou mogen zijn, ook voor de meest nutteloze onder ons. Maar er moet ergens een verband bestaan tussen wat ge bijgedragen hebt en wat ge terugkrijgt. In ELK GEVAL moet de totale balans kloppen, en er is toch maar een eindige rekbaarheid aan de mensen die veel hebben bijgedragen altijd maar laten op te draaien voor zij die weinig hebben bijgedragen. Een beetje solidariteit is ok, maar op de kap van zij die veel hebben bijgedragen zitten leven gaat toch ook niet SYSTEMATISCH niewaar.

Citaat:
Ik ben voorstander van een gelijk pensioen en een ongelijk afdragen.
Maar zeker geen 2500 euro pensioen. Eerder ervoor zorgen dat niemand op zijn pensioen nog huishuur moet betalen.
Da's allemaal mooi en wel, maar als men in een maatschappij leeft waar men AL zijn extra inspanningen moet afdragen om uiteindelijk hetzelfde terug te krijgen als degene die op zijn krent zit, ik weet niet of er uiteindelijk nog iemand zal opstaan met zijn luie kont he, het dient toch enkel maar voor "de andere". Degenen die goesting hebben om wel iets te doen pakken hun valies, en de anderen zitten daar maar te zitten, en er is gewoon niks meer, want iedereen wil krijgen, en niemand wil geven, en er zijn geen vette kiekens meer om van af te pakken.

Vergeet niet, de staat, dat zijn 'de anderen', degenen die bijdragen.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden