Los bericht bekijken
Oud 9 oktober 2010, 11:56   #18
Robinus V
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 3 april 2010
Locatie: planeet aarde
Berichten: 7.276
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht
neen, want dan werk ik niet, of hoogstens halftijds.

Door de diverse kortingen die ik ga krijgen gezien het beperkte inkomen, het vlaams woningsfonds dat mij een lening geeft aan 1.5%, en dan nog een gelijk pensioen met iemand die wel 50 uren per week heeft gewerkt, betekent dat ik er uiteindelijk misschien financieel nog beter voor sta dan een fulltimer met zware studies en veel uren.

Of met andere woorden, maak dan alvast helemaal een cultuur van "het zijn de zotten die werken"
Als geld jou werkelijk zeer dierbaar is, dan geloof ik je niet, want wie meer werkt zal nog steeds een grotere beloning krijgen, maar dan wel enkel in de jaren waarin gewerkt wordt. Volgens mij is jouw reactie dus niet meer dan bangmakerij om sociaal voelende en/of minder rijke mensen te misleiden.

Als jij 50 uren werkt, dan zou je het dubbele moeten krijgen van iemand die 25 uren hetzelfde werk doet. Dat is wel zo. Inkomens en belastingen op inkomens zouden per uur moeten gebeuren en niet per maand/jaar zoals nu het geval is.

Een student zou ook een inkomen moeten krijgen voor elk geslaagde jaar, een inkomen waarmee je alle benodigdheden kan kopen. Dat zou studeren wat meer kunnen aanmoedigen. Een inkomen voor een jaar dat je moet overdoen zou ook moeten kunnen, maar dan wel hooguit voor twee jaren, zodat er niet van geprofiteerd wordt. Ook op inkomens om te studeren zou een limiet moeten staan in duur, afhankelijk van de studie.

Hard werken en studeren moet dus wel beloond worden, maar rusten moet niet voor de ene meer beloond worden dan voor de andere. Wie na de pensioenleeftijd nog wilt bijverdienen, omdat hij/zij het pensioen niet groot genoeg vindt, moet wel nog kunnen blijven werken, zonder vermindering van het pensioen.

Maak je het pensioen evenredig met het inkomen van voor het op pensioen gaan, dan behandel je mensen gewoon ongelijk. Diegene die minder belastingen betaalde, had voor het pensioen ook al minder. Beloningen voor meer bijdrage zijn reeds voor het pensioen gegeven.

Verder bespaar je veel tijd en geld door pensioenen aan elkaar gelijk te stellen. Je moet dan maar één berekening maken voor alle gepensioneerden samen i.p.v. voor elke gepensioneerde een aparte berekening. Niet alleen kan je door pensioenen gelijk te stellen eerlijker verdelen, je kan gemiddeld ook meer geven, al is het maar een beetje dat je zo uitspaart.
Robinus V is offline   Met citaat antwoorden