Los bericht bekijken
Oud 11 februari 2007, 15:55   #54
Bece
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 12 augustus 2002
Locatie: Limburg
Berichten: 2.261
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Je noemt nu Zwitserland...
Daar zorgden volksraadplegingen ervoor
-dat vrouwen pas na WOII stemrecht kregen
-dat scheiding van Kerk en Staat pas n�* WOII werdt ingevoerd op nationaal vlak en nog steeds niet in alle kantons bestaat..

In Ierland zorgden volksraadplegingen ervoor dat
-echtscheidingen pas 20 of 30 jaar geleden mogelijk werden
-abortus nog altijd in bijna alle gevallen onmogelijk is

Ik ben dus absoluut niet zeker of volksraadplegingen zo gunstig zijn (cfr de manier waarop in Frankrijk Degaulle de evenredige vertegenwoordiging er mits volksraadpleging opzijschoof)

Dat zijn maar enkele voorbeeldjes uit geheugen: met wat zoeken vind ik er wel andere (ook in de andere zin ongetwijfeld)

Met populistische argumenten kan bij een volksraadpleging véél doorgedrukt worden (of tegengehouden) en 't is niet altijd even gelukkig...
Sorry. Even moeten wachten op antwoord.
Je maakt de klasieke fout. Een volksraadpleging heeft niets te maken met het BROV. Dat is iets heel anders. Het eerste word opgedrongen (heeft ook nooit een bindend karakter) en is dus flauwe kul. Het tweede word door de bevolking georganiseerd en is bindend. Ik vraag mij af wat ik nu moet denken. Voel je jezelf zo superieur en ver verheven boven het klootjesvolk of denk je dat iedereen zo dom is als jij en ga je er dus van uit dat de ene stomiteit achter de andere zal gedaan worden door de bevolking?
__________________
Democraat in hart en nieren. http://users.telenet.be/brov Laatst bijgewerkt op 09/2011
Bece is offline