Los bericht bekijken
Oud 21 januari 2007, 19:07   #44
Hans Van de Cauter
 
 
Hans Van de Cauter's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 februari 2004
Berichten: 239
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Hans1,

Alleen al het feit van erfopvolging maakt dat monarchie in zichzelf principieel geen democratisch instituut is.

Deze discussie kún je niet winnen. JvdB heeft dan ook met het volgende groot gelijk:


Ik zeg dit met pijn in mijn hart, aangezien ik een groot voorstander ben van de Oranjes op onze troon. Ik kan in ons land echter (gelukkig) nog een (magere) democratische legitimiteit ontdekken aangezien er géén partijen zijn die zich hard maken voor afschaffing van de monarchie of de installatie van een republiek. De enige echte republikeinse partij in ons land heeft dat onderdeel uit zijn programma geschrapt en verdriedubbelde daarna zijn aanhang. (Niet alleen daardoor natuurlijk maar het werd ze ook niet kwalijkgenomen). In peilingen haalt de oranje-monarchie steevast boven de 85% (Op dit moment zelfs 92%).
Ik ben mij ervan bewust dat dit geen referendum is maar ik (en niet alleen ik) vind het goed genoeg.

In uw land ligt dat toch wel behoorlijk anders.
Mijnheer Van Gelre,

Ik hoef deze discussie niet te winnen want ze is gebaseerd op een verkeerd postulaat namelijk dat een monarchie "democratisch" moet zijn.

Ik ben het daar niet mee eens, anders verliest een koning juist al zijn nut: een buffer tegen de politici.

Dat gezegd zijnde is ze aan de basis wel democratisch in die zin dat een tweederde meerderheid in de constituante of een meerderheid van de bevolking in een bindend referendum de monarchie kan wegstemmen.

Ze verwijderen zonder een meerderheid te hebben, dat is pas ondemocratisch.
__________________
Eéndracht maakt macht - L'union fait la force

www.belgischeunie.be
Hans Van de Cauter is offline