Los bericht bekijken
Oud 26 juni 2004, 17:41   #17
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel
De monarchie zou als staatsvorm nog steeds ondemocratisch zijn. Het bestaan van die monarchie zou dan echter wel democratisch goedgekeurd zijn.
Onze monarchie zou ik (zelfs op dit huidige moment) niet meer als een 'staatsvorm' durven omschrijven.
Zelfs de grondwettelijk omschreven functie neemt onze monarchie sinds tijden niet meer waar zoals voorzien.
Ook bij het praktische reële vormen van de regering (door W. De Wachter-mijn nieuwe orakel in een tiental punten omschreven) komt de vorst nog nauwelijks 'aan zijn trekken'
Onze monarchie glijdt steeds verder af naar een traditioneel protocollair gegeven (quasi een cultuurvorm, zoals ik het steeds verdedig)

Ik geef het evenmin graag toe inzake een eventueel aan de macht komen of blijven van een monarchie via BROV: een koningshuis blijft in zekere mate een ondemocratisch gegeven. Op democratische wijze geïnstalleerd, is het een argument voor de tegenstanders van BROV om te claimen dat directe democratie perfect ondemocratische gevolgen kan hebben. Zelfs in de praktijk zien we zo een geval: de recente plebiscitering van de prins van Liechtenstein.......
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden