Los bericht bekijken
Oud 1 april 2020, 07:11   #59
spherelike
Europees Commissaris
 
spherelike's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2006
Berichten: 6.025
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Dat zou ook mijn eerste gedachte geweest zijn.

Maar, misschien wel een dingetje, als het dan toch over een Europese verdeelsteutel gaat is het dus niet zo dat er eerst een portie Belgisch geld is toegewezen en dit vervolgens niet naar Vlaanderen mag gaan, als Wallonië niet zou bestaan zou Vlaanderen nog ongeveer hetzelfde krijgen. Nederland krijgt bijvoorbeeld blijkbaar 25 miljoen (plus mogelijk nog iets, gezien België ook 37+29 miljoen krijgt??? De berichtgeving is weer erg vaag). Dat is naar verhouding tot de bevolking iets meer dan Vlaanderen (wij zullen ook wel een of twee regio's hebben waar wat meer aan besteed moet worden), maar het is in totaal minder dan wat België krijgt.

7,4 van de 37 miljard gaat blijkbaar naar Polen. Ach, hebben we weer wat te zeiken.
Als ik het me goed herinner gaat dit over het BBP van een regio (lees provincie) tov het gemiddelde BBP binnen de unie. Voor België kwamen zeker Limburg, Henegouwen en Luik in aanmerking (waarschijnlijk nog een gevolg van de teloorgang van de mijnindustrie).

Voor Nederland zat er Flevoland bij.
Voor Polen wil de EU af van de vervuilende steenkoolindustrie.
Dit was dus een redelijk objectief criterium.
Dit jaar kunnen die verdeelsleutels opnieuw bekeken worden.

Die overeengekomen sleutel heeft dus niets te zien met de verdeling van de coronaproblemen, maar was wel een manier om snel te handelen, zonder oeverloos getouwtrek tussen de lidstaten.
Limburg en Henegouwen zijn zwaar getroffen door Corona, dus daar klopt het WEL.
Dat NVA spreekt over Vlaanderen tov van Wallonië lijkt mij bewust het verzwijgen dat het eigenlijk over provincies gaat, en dus beter klopt met de verdeelsleutel.
Ze proberen nog steeds HUN agenda te realiseren op kap van de miserie, een zeer laakbare praktijk.
__________________
alleen ezels met een geheugen stoten zich geen twee keer aan dezelfde steen

Laatst gewijzigd door spherelike : 1 april 2020 om 07:20.
spherelike is offline   Met citaat antwoorden