Los bericht bekijken
Oud 6 oktober 2017, 12:39   #69
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Dat is niet mijn opvatting maar die van Aton.
Dat lijkt mij een twijfelachtige uitleg te zijn, want het zijn de vrouwen die de kinderen baren en niet de man.
Inderdaad, met name omwille van de zin waarin Jezus dat woord gebruikt.
Kan daarin moeilijk iets anders betekenen.
Zo is het.
Blijft alleen de kwestie of Hij dat letterlijk heeft bedoeld of slechts in figuurlijke zin.
Ja dat had ik wel door.

Natuurlijk zijn het de vrouwen die baren. Ik begrijp deze (uw) opmerking niet. Misschien hebt u weet van vrouwelijke eunuchen. Deze zijn mij vooralsnog onbekend. Neen, ik denk dat (maar helemaal zeker ben ik niet) dat 'eunuchos' gewoon slaat op mannen. En zeker als woord in de Griekse tekst mannelijk meervoud is. Ik zal het eens opzoeken en proberen te vinden in de Sinaïticus.

Alvast een weetje:
Een eunuch is een man die gecastreerd is. De bekendste eunuch uit de Bijbel is de Ethiopische ‘kamerling’ (Hand. 8:27-29).

Een eunuch is naar de oorspronkelijke en letterlijke betekenis een ‘bedbewaker’. Het Griekse woord eunouchus (Lat. Eunuchus) is een samenstelling van eune, bed, en echo, in bewaring hebben. Zo’n bedbewaker was een dienaar en opzichter van de vrouwen in een Oosters harem (vrouwenverblijf). De vrouwenoppasser moest een gecastreerde man, een gesnedene zijn. Vandaar de synoniemen van eunuch: gesnedene, ontmande.


Laatst gewijzigd door Het Oosten : 6 oktober 2017 om 12:43.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden