Los bericht bekijken
Oud 12 november 2015, 18:16   #85
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.838
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
Ik heb ooit zeer levendig gedroomd dat één van mijn kinderen aan kanker gestorven was. Ik ben dagenlang van mijn melk geweest. En hoe kan jij weten wat ik voel of mis? Om een materialistisch voorbeeld te geven: ik heb nooit een Bentley Continental GT gehad of ermee gereden en toch mis ik zo'n auto. Waarom zou ik dan geen kinderen kunnen missen mocht ik er nooit gehad hebben?
Hangt er natuurlijk vanaf wat je precies voelt bij missen. Ik denk niet dat je die Bentley mist.....je zou er wel gaarne één hebben en dat is een verschillend gevoel. Je wil een comfortabelere auto enz.. Dit vergelijk ik met mensen die een zoon hebben maar toch liever ook nog een dochter hadden gehad .....

Mensen die altijd een auto hebben gehad zullen totaal verloren lopen als ze deze een week niet zouden hebben. Mensen die nooit een auto hebben gehad zullen datzelfde gevoel niet kennen ze zullen niet verloren lopen of zich slecht voelen....maar wat niet wegneemt dat ze niet graag een auto zouden willen.

Ik denk dat mensen die een kind verliezen om één of andere reden een heel ander gemis voelen dan iemand die nooit kinderen heeft gehad maar dit wel zou willen.
Iets echt missen heeft veel te maken met gewenning en het feit dat je leven daar helemaal op ingesteld is. Dus ja als je het mij vraagt is er toch een kleine nuance in dat 'missen'

Zie maar eens naar het Lege Nest syndroom.....éénmaal de kinderen uit huis zijn hebben nogal wat ouders daar last van.....Ik denk dat kinderloze mensen dat gevoel helemaal niet zullen herkennen.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 12 november 2015 om 18:21.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden