Los bericht bekijken
Oud 19 oktober 2019, 09:38   #1408
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.597
Standaard

"Een afvalberg van 400 kg per jaar per persoon!"

Een exponentiële groei.

U loopt door de keuken/uw appartement of huis maar staat u daar ook bij stil?

De meeste mensen zullen dan denken: 'het zal mijn tijd wel duren als het fout loopt'

Zij die opkomen voor het klimaat met de nodige acties zien het zwartgallig.

Er zijn nu ongeveer 7,3 miljard mensen op onze planeet. Elke dag gooien we onze verpakkingen/andere zaken in de vuilnisbak.

Een afvalberg alsmaar groter en groter wordende en waar we de impact in extremis zouden kunnen van berekenen als de legende van de rijstkorrel op het schaakbord.

Voor de fans:

Citaat:
Over het schaakbord bestaat een beroemde legende.[1] Naar verluidt vond een wijze uit India ongeveer 1500 jaar geleden het schaakspel uit.[2] Hij leerde de koning het spel. Deze was zo enthousiast over het spel dat hij besloot dat het als voorbeeld voor het hele volk moest dienen: het schaakspel had hem geleerd dat de boeren (pionnen) en de adel (de stukken) als een eenheid moesten samenwerken.

De koning beloofde de man een beloning die hij zelf mocht uitkiezen. Deze vroeg de koning om 1 rijstkorrel (of graankorrel) op het eerste veld van het schaakveld, 2 korrels op het tweede veld, 4 korrels op het derde, 8 korrels op het vierde enz. Op ieder veld dus steeds het dubbele aantal rijstkorrels van het vorige veld, totdat alle velden gevuld waren.

Aanvankelijk was de koning beledigd door de bescheiden vergoeding die er van hem gevraagd werd, maar dat verdween snel toen de rekenmeesters aan het hof hadden uitgerekend om hoeveel rijstkorrels het ging: in totaal zouden er meer dan 18 triljoen (264 - 1: een getal van 20 cijfers) rijstkorrels op het schaakbord gelegd moeten worden: vele malen meer dan de hele wereldproductie bij elkaar.
Naast het afvalprobleem hoor ik sommige mensen al vragen: 'Ja ok maar hoe moeten wij dan gaan leven, niets meer kopen, niets meer eten/drinken (<-pet flesjes) ... ?'

Na dit schrijven waag ik mij seffens aan een spelletje "De torens van Hanoi"
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.

Laatst gewijzigd door Universalia : 19 oktober 2019 om 09:41.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden