Discussie: VN migratiepact
Los bericht bekijken
Oud 11 december 2018, 14:29   #413
Ja_an
Provinciaal Gedeputeerde
 
Geregistreerd: 5 januari 2014
Berichten: 908
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik zal nog eens mijn vraag herhalen: als het pact helemaal geen bindende invloed heeft, waarom heeft Michel er dan een regeringscrisis van gemaakt ? Iets dat niet bindend is, heeft toch geen enkel fundamenteel belang ? Als het enkel maar een "wij zijn vrolijke vrienden" soort van nieuwjaarsbrief is, en het gaf problemen, dan zie ik niet in waarom Michel toch doorduwde, immers of hij nu tekende of niet bond niemand tot iets.

Het punt is dat het wel degelijk "soft bindend" is, en dat stel jij zelf. Want als wat jij zegt, waar is, dan is zo een "soft law" wel degelijk DE FACTO bindend, in de zin dat legale autoriteiten het op een zeker ogenblik zullen gebruiken als brontekst om een eigen, nationale regelgeving mee af te schieten. Op gelijkaardige manier als een echte wettekst die wel bindend is.

Kijk, oftewel had dat pact ginder WEL invloed, en was het belangrijk voor iemand zoals Michel om die invloed te bekomen ; oftewel had dat pact GEEN invloed, en dan is het onbegrijpelijk dat men een regeringscrisis veroorzaakt over iets dat geen invloed heeft.

En als het enige invloed heeft, dan heeft het een vorm van binding.
Zelfs binnen één enkele kleine post slaagt u er niet in om coherent te blijven.

Eerst zegt u dat het pact "wel degelijk DE FACTO bindend" is, daarna zegt u dat het pact "een vorm van binding" heeft.

Welk van de twee is het?

Begint het nog niet te dagen dat de realiteit niet zo simpel is als u zou willen in uw zwart-wit wereldje? Als het toch zo simpel is, schrijf er eens een doctoraat over. Wereldwijd breken 1000en juristen hun hoofd over de kwestie en gradaties van soft law, maar patrickve van het forum op politics.be weet duidelijk beter. Leg het dan eens uit aub.

Uw vraag over de regeringscrisis is eenvoudig: de N-VA grijpt dit dossier aan om een statement te maken. De andere partijen zien geen probleem in het pact en weigeren dan ook de plooien voor de aanstellerij van de N-VA. Als de N-VA een regering kan laten vallen omwille van principes, waarom zouden de andere partijen dat niet kunnen?
Ja_an is offline   Met citaat antwoorden