Los bericht bekijken
Oud 29 april 2019, 21:23   #273
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.808
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Daar zit wat in. Aan de andere kant moet u bedenken dat joden er verschillende opvattingen op na hielden en wat voor de een een heiden was was voor de ander een jood. Dus wat Josephus precies dacht weten we niet. Ik doel er op dat er Griekssprekende joden waren. In Jeruzalem hadden die hun eigen synagoge, waar Stefanus toe behoorde, maar elders vormden ze 1 gemeenschap. Dat maak ik althans op uit Handelingen 14. Jezus of zijn archetype zal niet tot de Grieken gesproken hebben, maar als zij zich mengden onder de scharen kon hij ze moeilijk herkennen en wegsturen. In elk geval veronderstel ik dat Griekse joden voldoende Aramees spraken om hem te kunnen verstaan. Josephus schreef veel later en refereerde mogelijk aan de eerste gemeente, die zelfs al 50 dagen na Jezus' dood in talen ging spreken om indruk te maken op "de natiën".

1In Ikonium gingen zij eveneens de synagoge der Joden binnen en spraken zo, dat een groot aantal Joden zowel als Grieken het geloof aannamen.
Ja, maar Stephanus blijft een Jood, zij het een met een Hellenistische achtergrond.

Josephus maakt duidelijk een onderscheid tussen de Joden en de Grieken bij wie Jezus succes had. De Jezus van Josephus had blijkbaar succes bij de twee bevolkingsgroepen: de Joden en de Grieken. Tenminste, zo versta ik het. Met 'Grieken' moet men dan vermoedelijk verstaan: de mensen die in het gebied van de Decapolis woonden. En die de Joden meestal vrij vijandig gezind waren. De inwoners uit de Griekssprekende Decapolis (zeker in de steden zelf) had een veel 'liberalere' moraal dan de Joden en een meer verfijnde cultuur.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 29 april 2019 om 21:40.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden