Los bericht bekijken
Oud 4 mei 2020, 09:51   #40
Bece
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 12 augustus 2002
Locatie: Limburg
Berichten: 2.261
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paul Nollen Bekijk bericht
Er zijn inderdaad onderwerpen waarover ge geen referendum kunt houden maar dat is dan omdat de democratie zelf afgeschaft wordt. Bv de vrijheid van meningsuiting of de vrijheid van vereniging, en onder dat laatste versta ik ook de vrijheid van godsdienst. Maar voor de rest zijn er geen beperkingen, alles waar de verkozenen over kunnen beslissen kan ook door de burger aan een referendum onderworpen worden.
De Brexit (toetreding of uittreding uit een associatie, is zeker een onderwerp dat aan een referendum moet onderworpen kunnen worden als de burger dat wenst, op volksinitiatief dus. Vrije associatie (van gemeenten tot landen en staten) is een fundamenteel recht in een democratie. Zoals de Brexit nu is gelopen is inderdaad een voorbeeld van een werkwijze die wij niet wensen.
Democratie zal (en moet) op lokaal niveau starten. Dat is de basis van democratie en tevens een leerschool voor beslissingsrecht. Net zoals in veel landen en staten met directe democratie op nationaal niveau is er een sterke lokale democratie. Dat is de beste verankering.

Ben ik het absoluut niet mee eens
.
Voor de Brexit geld dat je land een contract heeft afgesloten en je kan dus alleen een referendum houden over de onderhandelingen. Daarna of je tevreden bent met het resultaat. Je kan je medecontractanten niet verplichten om eenzijdig aan uw voorwaarden te voldoen.
De ring rond Antwerpen is dan wel een goed voorbeeld waar je geen referendum kan over houden omdat ik natuurlijk voor het voorstel stem waar ik als bewoner het minste last van heb. Het maakt daarbij niet uit dat het andere slechter of duurder is. Lokaal dan je dan ook maar adviserende referendums inrichten wanneer die gevolgen hebben voor de rest van het land.
__________________
Democraat in hart en nieren. http://users.telenet.be/brov Laatst bijgewerkt op 09/2011
Bece is offline   Met citaat antwoorden