Los bericht bekijken
Oud 26 april 2008, 09:20   #47
Sfax
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Toch zie ik veel potentieel voor energieproduktie op basis van windenergie, zeker wat betreft de hoeveelheid energie die erdoor kan geproduceerd worden. Aanlevergarantie en netwerkstabiliteit lijken me ook geen onoverkomelijke problemen. Het voordeel niet afhankelijk te zijn van buitencontinentale grondstoffen lijkt me niet te onderschatten, evenmin als de duurzaamheid en de veiligheid van deze energievorm.
De clue is net dat je niet onafhankelijk bent van buitencontinentale grondstoffen.
Netwerkstabliteit wordt bepaald door het altijd kunnen compenseren van de vraag. Grote blackouts zoals in Italië of de States worden veroorzaakt wanneer die vraag niet gecompenseerd wordt. Daarom heb je stuurbaarheid nodig en die heb je niet.

Citaat:
Persoonlijk zie ik ook liever minder 'monopolies' in de energieproduktie. Daarvoor kan deze energievorm ook zorgen, mits meer vrijheid in de wetgeving waardoor het aantal energieproducenten kan verhoogd worden. Een energiemeter zou een tweerichtingsmeter kunnen zijn. Als je te veel energie produceert (bv. als er veel wind is of je gaat op vakantie) zou je moeten kunnen leveren aan het net (dan hoef je niet noodzakelijk batterijen in je kelder te zetten). Als je meer energie nodig hebt dan krijg je van het net. Je betaalt het verschil. Of wie weet krijg je terug. Zo'n situatie is mijns inziens een stap vooruit. Moet mogelijk zijn.
Dat gebeurt vandaag al, met alle miserie vandien. Ook daar speelt netwerkstabiliteit qua frequentie mee, en laat dat beter te garanderen zijn door enkele productie-eenheden, dan door duizenden amateurs die ook eens wat op het net gaan droppen.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden