Discussie: Website
Los bericht bekijken
Oud 13 november 2019, 04:40   #76
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Bij mijn weten bezit elke normaal denkende mens die eigenschappen die jij 'speciaal' noemt. Nu, uw denkwijze is het ultieme excuus om gewoon te doen waar je zin in hebt. Straffe meneer.
Kijk, "uw goesting doen" is precies wat "normaal gedrag" is. Uw goesting NIET doen, is abnormaal. Ge zijt zwaar geindoctrineerd als ge gelooft dat uw goesting doen abnormaal is, maar dat is precies waar ik het hier over heb. Eens ge beseft dat het abnormaal is om - vanuit uzelf - uw goesting niet te doen, valt de legitimiteit van de staat die U dat wijsgemaakt heeft, ineen als een kaartenhuisje he.

Wil dat zeggen dat ge uw goesting dan wel altijd doet ? Eigenlijk wel, maar nu moet ge in het bepalen van die goesting, wel rekening houden met de mogelijke agressies die uit zullen gaan van uw omgeving, waaronder alle gelovers in de staat. Maw, ge moet rekening houden met de mogelijke gevolgen als ge gepakt gaat worden. Dat kan uw goesting dan wat veranderen.

Dat is wat die ambtenaar doet, wat een rechter doet, en wat een canape verkoper doet: zijn goesting, maar bijgestuurd om de pakkans te verkleinen, waardoor er toch een soort van schijn is dat hij zijn job doet zoals hij op papier die job zou moeten doen. En iedereen doet dat. Behalve een paar onnozelaars die echt denken dat ze "verplichtingen" hebben. Maar natuurlijk is dat niet opbiechtbaar, en gaat iedereen om het hardste schreeuwen dat hij volledig zijn job doet zoals op papier. Precies omdat die illusie hoog gehouden wordt, en velen (doen alsof ze) erin geloven. Het is als de keizer die geen kleren aan heeft he, en niemand zegt het luidop, omdat diegene die het zegt, ambras zal krijgen. Maar in de grond weet iedereen wel dat de keizer geen kleren aan heeft, maar we doen allemaal alsof dat niet het geval is. En dat "doen alsof" maakt dat het eigenlijk een beetje is alsof de keizer er wel aan heeft.

Als ik dus een ambtenaar ben, dan doe ik mijn goesting en bijlange niet wat de wet voorschrijft dat ik moet doen, maar ik corrigeer dat genoeg om de pakkans klein genoeg te maken. Bijvoorbeeld, de kemels dekken van een copain. Als ik daar goesting voor heb, doe ik dat, tenzij mij dat zodanig veel reele pakkans zou geven, dat het gevaarlijk wordt. Maar die pakkans zal er niet zijn, als degene die mij zou moeten pakken, hetzelfde denkt als ik, en dus ook mijn dingen dekt. Normaal gedrag.

Het is enkel maar als ambtenaren bijzonder argwanend tegenover elkaar zouden zijn, en elkaar voor geen cent vertrouwen, dat die marge kleiner zou worden.

Ik weet wel wat ge gaat zeggen:

jamaar, jamaar, als iedereen zijn goesting doet, dan gaat het niet werken he!

Wel, dat is PRECIES wat ik U hier zeg: het gaat niet werken ! Het merkwaardige is dat het EEN BEETJE werkt. Omdat er die collectieve hypocrisie is, en ook nogal wat goedgelovigheid.

Laatst gewijzigd door patrickve : 13 november 2019 om 04:55.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden