Los bericht bekijken
Oud 30 oktober 2020, 20:22   #99
stuyckp
Banneling
 
 
Geregistreerd: 25 juli 2011
Locatie: Hoevenen
Berichten: 15.767
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Niemand betwist hier volgens mij het recht van een Blokker om zijn mening te ventileren.
Maar er bestaat eenvoudigweg geen regel die een vereniging (in casu een vakvereniging) zou dwingen om een persoon het lidmaatschap te geven of te laten behouden als die vereniging van oordeel is dat hij niet past in betreffende organisatie.

Het is dus geen klapdeur-lidmaatschap op afroep maar wel een recht voor organisaties om over hun eigen kandidaat leden hun lidmaatschap te kunnen/mogen oordelen en beslissen.

We leven niet in het communistische china van Mao of moeder Rusland van Stalin.


Weet dat artikel 10 van het EVRM wel degelijk directe werking heeft in de belgische rechtsorde (zo beslist door cassatie, ook de RVS beslist zo)

En waar jij naartoe manoeuvreert is door art 17 EVRM expliciet onmogelijk gemaakt.
Als iemand zijn mening uit volgens de bepalingen van artikel 10, dan beschouw ik het uitsluiten van die persoon tot een vakvereniging net zondigen tegen 17. Vooral als dit leidt tot inkomensverlies of op andere manier verlies aan rechten of bijstand waar men anders wel recht op heeft.

Een en ander dient ook in verhouding te staan lijkt me. Stel ik ben lid van een sportverening. Op mijn fb pagina geef ik kritiek op moslims, maar wel volledig in orde met artikel 10. Dan vindt u het ok dat die mijn lidmaatschap zouden opzeggen. Wat nog zou meevallen, ik kan naar ergens anders gaan.
Voor een vakbond, zie ik eigenlijk niet goed in wat voor zaken die hebben met wat ik op mijn fb pagina post. Als die mij uitsluiten omdat ik mijn recht op vrije meningsuiting uitoefen, dan is dat net discriminatie.
Vrije meningsuiting betekent voor mij dat je uw mening kan uiten zonder dat je daar negatieve gevolgen van zou ondervinden uit een hoek die in feite met die mening an sich niets te maken heeft.
Een vakbond dient om werknemers te beschermen en er voor op te komen.
Het feit dat die een politieke kleur hebben, net zoals de mutaliteiten, is gewoon verkeerd. Kan een mutualiteit mijn lidmaatschap weigeren omdat ik bvb zou opkomen voor PVDA ?
Stel dat een arts zijn beroep niet meer mag uitoefenen omdat de orde van geneesheren beslist dat je niet tot het clubje meer mag behoren door een post die niets met uw arts zijn te maken heeft.
Stel dat een advocaat zijn beroep niet meer mag uitoefenen omdat de balie beslist dat je niet meer tot het clubje meer mag behoren omdat je iets hebt gepost op politics.be dat hen niet aanstaat, maar je hebt geen enkele beroepsfout gemaakt om dit te rechtvaardigen.

Laatst gewijzigd door stuyckp : 30 oktober 2020 om 20:30.
stuyckp is offline   Met citaat antwoorden