Los bericht bekijken
Oud 26 januari 2018, 09:15   #15
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.469
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Als het zo doorgaat willen de Limburgers ook nog een eigen taal.
Het moet niet gekker worden.
Niet meer nodig. Dat is er al.

Een antwoord op de vraag is een dialect/streektaal werelderfgoed geven is iets moeilijker.

Citaat:
Werelderfgoed is cultureel en natuurlijk erfgoed dat wordt beschouwd als onvervangbaar, uniek en eigendom van de hele wereld, en waarvan het van groot belang wordt geacht om te behouden.
Als ik dit lees lijkt het me niet onlogisch dat de Limburgse streektaal als werelderfgoed zou erkend worden. Omdat het blijkbaar tamelijk uniek is.

Citaat:
Sprekers van het Limburgs verslaan zelfs de Chinezen als het gaat om het horen van melodische verschillen in de uitspraak van woorden.
.....
Het toonsysteem van het Limburgs verschilt sterk van een typische toontaal als het Mandarijn, onder andere doordat de precieze uitspraak van de Limburgse woordmelodieën verandert afhankelijk van bijvoorbeeld de ?*positie van het woord in de zin.
bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20180125_03320514

Dit wetenschappelijk onderzoek bevestigt hetgeen ik al eerder schreef: de hersenen van Limburgers (die de streektaal beheersen) zijn beter ontwikkeld dan die van de rest van de bevolking in Vlaanderen.

pajoske is offline   Met citaat antwoorden