Los bericht bekijken
Oud 26 maart 2009, 23:11   #9
Sjaax
Europees Commissaris
 
Sjaax's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2006
Locatie: tussen het stemvee
Berichten: 7.237
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geert van hout Bekijk bericht
Ik geloof daar niet in. Kent u één voorbeeld uit de geschiedenis waar een machtselite uit eigen beweging, spontaan, vanuit een nobel inzicht in het goede (dus niet uit angst of onder dwang) democratie ingevoerd heeft?
Het zal niet zonder druk gaan. Het Europees Parlement is in 1952 ingevoerd, onder de naam Gemeenschappelijke Vergadering. Het kon toen alleen toezicht houden. De vertegenwoordigers waren nationale parlementariërs die een zakcentje bijverdienden. Nu heeft het Europees Parlement op een groot aantal terreinen medebeslissingsrecht. Bij de inwerkingtreding van het Verdrag van Lissabon worden die terreinen weer uitgebreid. Het gaat langzaam. Maar de burgers willen democratie.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geert van hout
'Door de parlementen'? Volgens mij worden de commissarissen door de nationale regeringen uitgezocht.
Idd, mijn fout. Kan je nagaan hoe ik al regering en parlement als één ondeelbaar blok zie.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geert van hout
Deze drie quotes betreffen inderdaad grove tekortkomingen. U vindt terecht dat daar iets moet veranderen. Maar waarop is uw hoop gebaseerd? En concreter: HOE moet dat dan wel veranderen?
Vaak kwamen veranderingen in het verleden tot stand onder druk van de omstandigheden. Het parlementair medebeslissingsrecht kwam er pas met het Verdrag van Maastricht in 1992. Dat is rijkelijk laat. Maar als gevolg van de economische crisis van de jaren tachtig, wilde men de verlammende werking van de besluitvorming in de Raad van Ministers doorbreken.
Momenteel zouden politieke partijen kunnen aandringen op meer democratie in Europa. Het is aan ons om de kiezer er van te overtuigen dat die overweging belangrijk is bij de stemkeuze.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geert van hout
Ik zie transparantie ook als een wezenskenmerk van democratie (samen met controle en verantwoordingsplicht). Maar welke politici voeren spontaan meer transparantie in? Dezelfde vraag heb ik voor 'medebeslissingsrecht'.
Politici doen zelden iets spontaan. Over druk zetten heb ik al eerder geantwoord.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geert van hout
Over mijn acceptatie van de vertegenwoordiging, zie hierboven. Natuurlijk ga ik ervan uit dat ook in een democratie de meeste beslissingen door de 'volksvertegenwoordigers' genomen zullen worden. In de meeste gevallen zal de wetenschap dat ze door burgers permanent op de vingers gekeken worden politici voldoende aanzetten om 'goede' wetten te stemmen.
Zijn we met elkaar eens dat referenda kunnen helpen politici op het oprechte pad te houden.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geert van hout
En inderdaad, referenda op verzoek van de politieke elite (plebiscieten) zijn uit den boze. Maar naast referenda 'op verzoek' ben ik ook voorstander van 'verplichte referenda', bvb. bij elke grondwetswijziging, bij elke wijziging van een bij referendum gestemde wet, bij elke overschrijding van een bepaalde som op de begroting (bvb. met als vanzelfsprekend randgeval : geen deficitaire begroting zonder referendum).
Ik geloof niet in verplichte referenda. Te veel kans op manipulatie door de politici. Je kan ze beter bij verrassing pakken.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geert van hout
"De werking van de Unie is gegrond op de representatieve democratie." (Verdrag van Lissabon, Titel II, artikel 10)

Ik denk dat u het woordje 'nog' maar beter kunt schrappen.
Ik blijf optimist. Het Verdrag van Lissabon wordt ook vervangen.
Btw: Een verdrag van Brussel is er toch nog niet geweest?
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden