Los bericht bekijken
Oud 4 november 2015, 07:19   #108
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erw Bekijk bericht
Ik hang niet de beest uit.
Los van of ik dat al dan niet ongestraft kan.
Uw mensbeeld is uitermate negatief.
Het mijne niet.
Wel, ik denk dat jij een te negatief beeld hebt van dat "negatief mensbeeld".

Laat het mij karikaturaal stellen: we zouden fier moeten zijn om schurken en bedriegers te zijn. We zouden onze kinderen moeten opvoeden met de ambitie om criminelen te worden en we zouden mensen moeten bewonderen die anderen een kloot aftrekken.

(ok, ik overdrijf een klein beetje)

Het punt is dat het "goede mensbeeld" onnatuurlijk is, en dat het precies die hypocrisie is die maakt dat mensen geloven in de "goede bedoelingen van staat". Het idee dat mensen van nature "het beste met elkaar voor hebben" laat toe te geloven dat leiders en bestuurders dat doen "voor ons goed", en zij hebben er natuurlijk alle voordeel bij dat mensen dat algemeen geloven.

Indien je ECHT gelooft dat mensen het goed met elkaar voor hebben, dan kan je niet tegen de staat zijn, en dan moet je niet komen zeuren over het idee dat staten uitbuiters zijn en zo. Want daar zullen ook goeie beslissers tussen zitten die het goed menen. Ja, hier en daar zal er een rotte appel tussen zitten, maar het volstaat om een systeem te bedenken dat die paar smeerlappen eruit bonjourt, en we hebben een goed systeem. Dat is EXACT wat men ons wil laten geloven. Als het waar zou zijn, dan is er geen reden om zich te ergeren over de afpersing van de staat.

Het is pas als het universeel als "normaal" beschouwd wordt om een smeerlap en een boef te zijn, dan er geen mens het in zijn hoofd gaat halen om een normale smeerlap en boef als "leider" aan te stellen.

Mijn "negatief mensbeeld" is dus eerder een "normaal mensbeeld" dat niet als "negatief" zou moeten gezien worden. Het is dat mensbeeld dat toelaat de smoezen van het staatsbedrog zwart op wit te herkennen en die maffiozenbende te zien als de uitbuiters en onderdrukkers die ze zijn. Want we zijn allemaal zo. En dat is normaal.

"Fier een smeerlap te zijn" zou de basis moeten zijn van ons menswezen.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden