Los bericht bekijken
Oud 28 mei 2019, 17:53   #36
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.826
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Dus je hebt een gebrek aan logische denken, dat is me al een tijdje duidelijk. Externe bronnen ?
-Het sanhedrin was na de dood van Herodus de Grote nogmaals opgekuist en vervangen door stromannen van Antipas. Juist of ga je dat ook al aanvechten ?
Ja, en ?
Citaat:
Paulus was toen in dienst van het Sanhedrin en had de opdracht de IJveraars te vervolgen ? Is dat niet zo ?
Dat zegt Handelingen . U bent meer dan eens een echo van Handelingen. Josephus echter, meldt er niets over. En hij kon het weten want zijn vader was lid van het Sanhedrin. Volgens Krijbolder had Josephus zelf zitting in het Sanhedrin. Hij kon het dus meer dan zeker weten!

Citaat:
Goed, als je je eens gaat verdiepen in deze materie ga je merken dat deze religieus-politieke beweging het niet zo begrepen had op de Herodeanen clan omdat ze collaboreerden met de Romeinen. Juist of ga je dit aanvechten ?
Dat is een open deur instampen. Iedereen die zich wat interesseert aan deze geschiedenis weet dit. Het brengt ons geen stap vooruit.
Citaat:
Was Jezus de leider van de zeloten ? Ja
Nergens een eerste eeuwse tekst gelezen die zoiets vermeldt. Josephus noch Philo vermelden dit.
Citaat:
zoals de aanval op de ambtenaren op de voortuin van de Tempel
Indien Jezus met een groot aantal mensen de Tempel had aangevallen hadden Philo en Josephus dit vermeldt. Eilaas, ze zeggen hier niets over.
En je moet ook al geen IQ van 120 te hebben om te beseffen dat, als het hier om een schermutseling was door enkelingen, men niet heeft ingegrepen. De Tempelwacht bestond toen uit 700 man als ik het me nog goed herinner. En enkele dagen later doet men dat dan wel. Logisch, men had een Romeins legioen uit Cesaria laten aanrukken. Om 12 man en een paardekop te arresteren ? Voel je vooral vrij dit aan te vechten, dan hebben de meelezers er ook nog lol in.

Dat weten we allemaal. Maar als het zo erg zou zijn geweest als u suggereert met de aanval op de Tempel, dan waren de Romeinen wel tussengekomen. Romeinen, die trouwens ook een garnizoen in Jeruzalem hadden (ik geloof zelfs dat ze toen gelegerd waren in de zgn. 'Toren van David' ) en desnoods hadden ze troepen in een 'quickmarsh' laten aanrukken vanuit Caesarea naar Jeruzalem zoals u suggereert. Welnu, nergens vinden we daar een melding over bij schrijvers uit die tijd.


Wat u dus allemaal meent te weten, weet u alleen maar door dingen te veronderstellen. En dat is uw probleem. U fantaseert van alles. Misschien zijn sommige fantasieën waar, maar toch maar eerst alles wat u poneert goed en wetenschappelijk onderbouwen. En -voorlopig- faalt u hierin.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 28 mei 2019 om 18:11.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden