Los bericht bekijken
Oud 31 oktober 2002, 18:23   #53
Jonas De muynck
Provinciaal Gedeputeerde
 
Jonas De muynck's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Schaarbeek
Berichten: 891
Standaard

Citaat:
Alle zogezegde vlaamsnationalisten lopen met een grote frustratie rond: ze voelen zich door België en Wallonië financieel benadeeld. Dit is eigenlijk hun enige argument dat steeds boven komt drijven. Zeer menselijk, want het hemd is steeds nader dan de rok.
Ze lopen met de illusie dat na een afscheiding van Wallonië de gebraden kippen hen in de mond gaan vliegen. Ze vergeten echter het vlaams profitariaat en fiscus. Zelfs na de ruime overhevelingen en splitsingen van bevoegdheden en belastingen uit het recente verleden, betalen we nu gewoon een groot pak extra o.a. aan een overbodige vlaamse politieke kaste en een pak vlaamse "diensten" die sinds dan grip op onze portemonnee hebben gekregen.
Alleen een naïeveling gelooft dat dergelijke praktijken na een splitsing gaan wegvallen: er wordt gewoon een nieuwe klasse rovers en haaien in het leven geroepen die zich van uw centjes gaan meester maken.
Vergeet ook niet het enorme financieel-economisch sociaal débâcle voor al de mensen die nu voor hun job van België afhankelijk zijn en daarbovenop ook nog de aflossing van de staatsschuld (welke sommige kwieten zelfs voorstellen geheel over te nemen, van simplisme gesproken!)

Kortom, wees eerlijk: vlaamsnationalisme in dit derde millenium behelst enkel de illusie van er financieel beter op te worden, een ander argument las ik hier op dit forum nog nooit.
Hola SS, waar haal je dat nu?

Misschien moet ik nog eens herhalen waarom ik de Belgische staat wil zien verdwijnen?
Niet omwille van de "transfers" want die kunnen mij geen zak schelen.
Niet omwille van de vermeende verschillen in "volksaard".
Maar wel omdat mensen in Vlaanderen en Wallonië worden geregeerd door mensen die ze niet eens kunnen verkiezen.
Momenteel zadelen we burgers op met:

1. Een structuur op het niveau van het Vlaamse parlement.
2. Een structuur op het niveau van het federale parlement.
3. Een structuur op het niveau van Europa

In zo'n systeem is de transparantie zoek, mensen weten niet wie op welk niveau voor wat bevoegdheden heeft en vooral wie zich met hun specifieke problemen kan inlaten. Wie is met andere woorden aansprakelijk?
Dit zijn toch fundamentele zaken in een democratie?
Hoe kan een democratie geloofwaardig zijn wanneer mensen ze niet eens begrijpen?!
Veel mensen in Vlaanderen weten zelfs niet dat er een eigen regering IS voor bepaalde bevoegdheden!! Hoe kan onze democratische vertegenwoordiging dan nog geloofwaardig zijn?

Om dit gebrek aan transparantie op te kunnen heffen, lijkt het mij logisch dat we ofwel:

1. België een unitaire staat maken, wat onmogelijk is aangezien we de afgelopen jaren net een omgekeerde ontwikkeling hebben gekend.
2. Het federale niveau afschaffen wat gezien de historische ontwikkelingen na verloop van tijd de logische stap zou zijn.
Bij de opkomst van de "Europese gedachte" begon Belgiê immers langzaam met de afbouw van de unitaire staat, het is dus logisch dat dit proces van afbouw van macht voor de federale overheid en anderzijds de groeiende macht van het overkoepelende Europese niveau gevolgen heeft voor het voortbestaan van Belgiê? Of blijven we hier blind voor?
Jonas De muynck is offline   Met citaat antwoorden