Los bericht bekijken
Oud 28 augustus 2017, 05:10   #282
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.871
Standaard

Het wordt een situatie die Elon Musk eigenlijk niet zou gewild hebben,hij is op weg om zelf de "monopolist" te worden en ,onvermijdelijk ,onder vuur te komen.

Ik kan het niet laten om nog maar eens te stellen hoe nalatig United Launch Alliance,ondanks hun decennialange monopolie op Amerikaanse (overheids-)lanceringen gebleken is.....Ze hebben een fouloos parcours van een kwart eeuw ver en 2 lanceersystemen,dat wel,maar hun orderboekje wordt nu wel heel zuinigjes bezet.Zelfs hun vroegere voornaamste klant (de Amerikaanse overheid) beseft ondertussen wel hoezeer ze in de zak gezet zijn geweest.ULA werd overigens ook zomaar betaald,jaar na jaar,om gewoon om lanceercapaciteit ten allen tijde klaar te hebben voor "nationale noodzaak"-redenen) ,of ze nou lanceerdern of niet,en het is waarschijnlijk dit hemels manna dat hen in slaap heeft gesust...

De blokjes "Rusland en Europa" lijken me onduidelijk gezien het Russische Soyouz lanceersysteem eigenlijk via Arianespace gemarked wordt....de grens is een beetje vaag.

Het ter ziele gaan van "Sea Launch" (een Russisch-Oekrainse-Amerikaanse samenwerking om te lanceren vanop zee) is een spijtige zaak...De firma lijkt enkele mislukkingen nooit te boven zijn gekomen en de verslechterende relaties tussen de naties hielpen ongetwijfeld ook niet.Ik weet niet of we dit (intressante-) concept nog gaan terugzien.

Eigenlijk is het in ieders belang dat een volgende partner op het podium verschijnt .(Blue Origin is eerder geinteresseerd in het lanceren van mensen)...

De grafiekjes tonen wel aan hoezeer Arianespace (Europe) in de problemen aan het komen is....de commerciele lanceermarkt,hun forté tot kort geleden,verschuift ook naar Space-X.

Op deze grafiek zien we (nog) niet de Indische- en Chinese ruimtevaartorganisaties die beiden zeer ver zijn met hun eigen lanceercapaciteit en,we moeten er niet aan twijfelen,ermee op de commerciele markt zullen verschijnen!
__________________
Hij die zijn denken verandert wanneer het bewijs voorligt levert ontegensprekelijk het bewijs dat hij denkt.

Laatst gewijzigd door kelt : 28 augustus 2017 om 05:18.
kelt is offline   Met citaat antwoorden