Los bericht bekijken
Oud 15 juni 2009, 16:01   #49
RodeLantaarn
Minister
 
RodeLantaarn's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juni 2008
Berichten: 3.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Beide. Maar vooral het eerste. Economie is voor mij een middel, geen doel. Iedereen moet voldoende hebben om een gezond en vruchtvol leven te kunnen leiden. Niemand dient door sociale afkomst minder kansen te krijgen. Niemand dient zich zorgen te maken over middelen wanneer hij of zij naar het doel streeft.
Maar langs de andere kant is overdaad schadelijk.

Wat ik vooral bedoel, is dat mensen verschillend zijn, en verschillende capaciteiten hebben en verschillende niveau's van inzicht kunnen bereiken (we hebben hier een raaklijn met de hallucinogenendraad). Elke persoon dient te doen waar hij of zij zichzelf optimaal in kan uitleven. Er dienen bijgevolg geen prestigeuze beroepen te zijn zoals in de huidige geldmaatschappij, waarbij een beroep wordt nagestreefd omwille van geld en prestige (wat gelijk is), en een ander wordt overgelaten aan mensen die daar niet op hun plaats zijn.
Wat men krijgt vandaag is ontwrichting, waarbij bijvoorbeeld de taak van de leerkracht, die een priestertaak is, wordt beoefend door mensen die er geen aanleg voor hebben, simpelweg door gebrek aan prestige en slechte werkomstandigheden.
Da's helemaal niet slecht gezien. T'is enkel het woord kastensysteem dat nog een negatieve bijklank heeft.







Citaat:
Wel, wat ik bedoel is:

Stel, je zet tien mensen op een eiland. Je zal zien dat een bepaalde structuur zich vormt. Afhankelijk van de mensen en de middelen op dit eiland ontstaan verschillende structuren, maar in gelijkaardige omstandigheden zullen gelijkaardige structuren ontstaan, of zo leert de geschiedenis ons.

Nu, zulke systemen ontwikkelen zich ook in de tijd. Je kent wellicht wel wat van systeemtheorie, dan weet je dat bepaalde systemen oscilleren en andere systemen stabiel zijn. Een systeem uit evenwicht begint te oscilleren (wat we vandaag dus hebben). Een systeem in evenwicht brengt een stabiel resultaat mee.

Welk systeem dat bij welke omstandigheden ontstaat is afhankelijk van de "kristalstructuur" van de mens. Deze is niet homogeen (vandaar de kasteverdeling), en deze kent een stabiele staat.

Ik zoek deze staat, inherent aan de mens.
Dat is heel wat duidelijker. En die staat zoek je dan op allerlei manieren, empirisch bewijs, sociologie, psychologie, natuurwetenschappen?
__________________
Wij vinden jou een lul, Bart
RodeLantaarn is offline   Met citaat antwoorden