Los bericht bekijken
Oud 17 oktober 2018, 10:00   #62
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erw Bekijk bericht
Als je machts systeem als dusdanig (dus incluis de soort genaamd "democratie") begraaft, dan is er een vrije samenleving / economie / markt. Het enige verschil tussen dit laatste en een machts systeem, is dat het gebeuren in de samenleving wordt bepaald op basis van economische (en breder) prestatie, met prestatie beoordeeld door anderen (de potentiele kopers ervan). Er is persoon noch organisatie/bedrijf die privileges heeft. De enige "invloed" die mensen kunnen hebben op anderen, is gebaseerd op reputatie, een door prestatie opgebouwde status gebaseerd op vrije wil. Mensen kunnen andere mensen nog altijd (pogen te) dwingen, maar net zoals bij het leveren van wanprestatie onderhevig aan correcties / verzet.
Ik heb dat lang geloofd, maar nu niet meer. Er is geen reden om U in het competitiespel met anderen te beperken tot geweldloze interactie. Geweld gebruiken is een even efficiente en lucratieve manier van doen in sommige gevallen, dan proberen economisch te presteren en positief oordeel van anderen te bekomen. Geweld is in vele gevallen, een voordelige manier van interactie met anderen. Economische prestatie is niet altijd het voordeligste (verre van). Het opbouwen van coercitieve macht, om anderen naar uw pijpen doen te dansen onder bedrog en/of bedreiging, is vaak lucratiever dan proberen dingen te doen die anderen aanstaan. Als dusdanig zie ik niet in hoe je het artificieel kan verwijderen uit de competitie.

Maw, ik ben van anarcho-kapitalist geevolueerd naar anarcho-darwinist, waar je essentieel kan zeggen dat de interacties niet louter economisch zijn, maar ook gewelddadig. En dan bekom je een wereldbeeld dat veel meer lijkt op de werkelijke wereld van vandaag en doorheen de geschiedenis. Het is artificieel om in een all-out concurrentieslag op leven en dood, geweld te elimineren als competitiemiddel.

Maw, de fundamentele bedoeling is "zelf overleven en de andere doen creperen", en alle middelen zijn daarvoor goed.

Dat wil niet zeggen dat ik uw analyse niet onderschrijf, ze is juist. Maar dat hoort bij het spel om elkaar te bedonderen, te onderwerpen en uit te roeien he. Dus alles bij elkaar is dat "goed".

Laatst gewijzigd door patrickve : 17 oktober 2018 om 10:03.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden