Los bericht bekijken
Oud 7 december 2018, 10:37   #64
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door netslet Bekijk bericht
Anarcho—darwinistjes die zich nog niet eens aan de regels van de Nederlandse taal kunnen houden. Altijd lachen.
Voor anarchisten zijn er geen regels, dus ik begrijp uw ironie niet. Natuurlijk zijn er wel "regels", maar dat zijn ongeschreven regels, het zijn de overwegingen van machtsverhoudingen, pacten, en mogelijkheden of niet om de andere om de tuin te leiden, meer niet. Uiteindelijk zijn de enige regels die echt gelden, de wetten van de natuur. Daar volgen ook de overwegingen uit voort, die te maken hebben met machtsverhoudingen, pacten en mogelijkheden om de andere te betoeteren he. Dat is niks anders dan toegepaste natuurkunde.

Uitgevonden 'rechtsregeltjes' zijn illusoir. Zij hangen enkel af van daadwerkelijke macht (uit natuurkundige principes), en het geloof in het bestaan van macht, of concepten die met macht te maken hebben.

Als ik morgen een "wet" uitvaardig, gaat niemand die respecteren. Als een andere kwiebus, zoals ik, in een parlement, een wet uitvaardigt, gaan mensen die respecteren, en gaan mensen die die niet respecteren, ambras krijgen met een ganse hoop andere mensen, genaamd politie agenten, rechters, en cipiers, die die eersten fysiek ambras gaan aandoen. Omdat die rechters, politie agenten en cipiers zelf in het verhaaltje van de legitimiteit van die wet geloven, en dat de meeste andere burgers in de legitimiteit van die rechters, politie agenten en cipiers geloven. De dag dat men dat niet meer gelooft, de dag dat men beseft dat die rechter, die politie agent, en die cipier, niks te vertellen hebben, en dat die rechters, politie agenten en cipiers, dat zelf ook door hebben, kan die kwiebus in dat parlement wetten stemmen zoveel hij wil, ze zullen niet meer waard zijn dan de wetten die ik uitvaardig.

Gans het rechtssysteem, gans de "macht" van een wetgevend apparaat, steunt enkel maar op het collectieve geloof dat dat machtsapparaat macht heeft. De dag dat dat collectieve geloof weg is, is die macht ook weg, en is er geen rechtssysteem meer. Het is enkel maar een illusie.

Laatst gewijzigd door patrickve : 7 december 2018 om 10:39.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden