Los bericht bekijken
Oud 13 januari 2022, 10:53   #14482
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.101
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Belarus, Kazakhstan EN Rusland hebben een hogere levensstandaard dan zowel Oekraine als Georgie, en vergeleken met EU lidstaten als Bulgarije. En een veel hogere levensstandaard vergeleken met 3 vierden van de wereld.

Er is vrede in Rusland, wat niet kon gezegd worden in de jaren 90. Rusland viel toen bijna uit elkaar omdat het Westen Tsjetsjeense rebellen steunde. En eenmaal de SU uit elkaar was gevallen, werd geen tijd verloren en begonnen allerlei NGOs zich onmiddellijk in Tbilisi en Kiev te vestigen. Ook in Moskou trouwens, de VS steunde actief organisaties die zich verzetten tegen de oorlog in Tsjetsjenie. In Tatarstan kreeg je allerhande NGOs die het nationalisme moesten aanwakkeren en de president kreeg al heel wat lekkers beloofd als hij de onafhankelijkheid zou uitroepen. Het doel was duidelijk: Rusland moest uiteen vallen.

"Als de EU uit een valt, dan komt dat omdat de EU geen welvaart, vrede en vrijheid kan bieden" zou zomaar een Brexit slogan kunnen zijn. En oh wee moest een brexiteer dit uitspreken op RT, dan was Rusland de grote schuldige, de zondebok. Idem dito Catalaanse kwestie.

Man, man jij bent echt wel gebrainwasht door decennialange koude oorlogspropaganda. De jongere generatie kijkt amper tv maar leest veel onafhankelijke blogs, die meestal een pak objectiever zijn. Er is dus nog hoop. Onder andere RT is er in geslaagd het westerse Syrie discours helemaal te ondergraven.
Een voorstander van een koude oorlog ben ik nooit geweest en nu ook niet.
Als het om Rusland en de EU gaat, ben ik een voor voorstander van realpolitik met wederzijds respect.
Als het om Oekraïne gaat ben ik een voorstander van finlandisering en federalisering,
dus beslist geen voorstander van een NAVO lidmaatschap.

Toch zal Rusland hierover moeten onderhandelen met Oekraïne en niet alleen met de NAVO.
Ook de EU heeft grote fouten gemaakt bij de opstand in Oekraïne en moet zich veel terughoudender opstellen.

Nu de verhoudingen zijn geëscaleerd en het vertrouwen ver weg is ,
lijkt mij de beste weg ,om zo lang mogelijk te blijven praten ,
niet alleen Rusland met Amerika , maar ook met de EU en met Oekraïne.
Komt tijd ,komt raad en het groeien van vertrouwen en respect kost tijd.
Hierbij zullen zowel de RF als de EU met realpolitiek hun afspraken moeten maken, gericht op samenwerking in de toekomst
en niet op basis van het verleden en alle frustraties die daar aan vast zitten.

Laat Poetin een nieuwe weg inslaan , nu Duitsland een nieuwe regering heeft en nu Macron zich opmaakt voor verkiezingen.
Biden wil wel blijven praten ,want zijn prioriteit ligt bij China en niet bij Oekraïne

Laatst gewijzigd door cato : 13 januari 2022 om 10:57.
cato is offline   Met citaat antwoorden