Los bericht bekijken
Oud 15 januari 2022, 10:25   #14496
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.140
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Volgens mij heeft het niets met het Westen te maken en is het een interne strijd om de macht.
Altijd naar het Westen wijzen is de goedkope retoriek van die landen, die ze altijd gebruiken.
Het Westen bemoeit zich nochtans constant met die landen.

Kijk naar Oekraïne, daar zijn bewijzen in overvloed van. Nuland (toen Amerikaans hoog gezand voor de ex-Sovjet-Unie) die koekjes uitdeelde op Maidan, Verhofstadt die er een speech gaf, maar ook veel interessantere dingen, zoals de Amerikanen die een nieuwe regering van Oekraïne samenstellen, de rol van de NGO's (Soros, die dit ook toegeeft, maar niet alleen hem) , etc.

Wikilinks geeft ook onschatbare informatie over Amerikaanse bemoeienissen wereldwijd.
In Kazachstan is de Amerikaanse aanwezigheid geen geheim, en in Bishkek (Kyrgyzstan) heb ik zelf al met Amerikanen gesproken die daar actief zijn. Rusland probeert ze daar (Kyrgyzstan, in Kazakhstan hebben ze minder invloed) buiten te krijgen, lukt aardig, maar de vele revoluties en paleisrevoluties in Kyrgyzstan met soms vele doden hebben daarmee te maken. (en met de uranium mijn natuurlijk, in handen van een Canadees bedrijf) Rusland heeft gelobbyd voor de sluiting van dat bedrijf, met succes.

De militaire basis in Bishkek was steeds gehaat door de lokale bevolking, en ongeveer 10 jaar geleden werden er eens Amerikanen gelyncht. Ook een doorn in het oog van de Russen, die hun eigen militaire basis hebben in Kant. (nog steeds)
Ondanks het feit dat de Amerikanen astronomische bedragen aanboden om de basis te behouden (ik las bedragen tot 10 miljard dollar) moesten de Amerikanen toch hun biezen pakken.

Het is nooit een zuiver buitenlandse aangelegenheid. Overal zoekt het Westen steun bij lokale elites om verdeeldheid te zaaien. Ook etnische haat (in het geval van Kazachstan tegen de etnische Russen) wordt aangezwengeld.
Nazarbayev was geen Lukashenko, niet zo zuiver op de graat. Er werd veel gegraaid door zijn familie en entourage, die veel paleizen en villa's hebben in het Westen, en hij stond Amerikaanse invloed toe om zo onafhankelijk te kunnen blijven ten opzichte van de Russen.
Omdat Nazarbayev oud wordt en Tokayev zijn macht wil bestendigen, was het nu of nooit voor de fracties die Tokayev niet zagen zitten. En het leidt geen twijfel dat de Amerikanen daar een rol in gespeeld hebben. Ook Maidan had niets te zien met "volkswoede" maar alles met gekonkelfoes achter de deuren, waarbij de VS en verschillende oligarchen een grote rol speelden. De ultra-rechtse betogers waren maar nuttige idioten.

Nu goed, ze hebben gegokt en verloren, er komt geen Maidan in Kazakhstan. Tokayev maakt er geen geheim van dat de toekomst van Kazakhstan bij de Euraziatische Unie ligt. Kazachstan valt niet uit elkaar maar blijft een multi etnisch land. Ik zie het gebeuren dat oligarchen rond Nazarbayev nu zullen worden aangepakt, de laatste vieze overblijfsels van het wilde kapitalisme en de chaos in de jaren 90.

Laatst gewijzigd door tomm : 15 januari 2022 om 10:43.
tomm is offline   Met citaat antwoorden