Los bericht bekijken
Oud 30 december 2003, 22:42   #4
Rainbird78
Vreemdeling
 
Rainbird78's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2003
Berichten: 21
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion
als grondwetfreak
Dat hebt u zelf gezegd.

Citaat:
ik zie dat ook volledig zitten om belgie confederaal te maken, dus vier gewesten;
Heb ik niks op tegen. Want hoe sterker Europa in de toekomst zal worden hoe minder bevoegdheden de federale overheid zal krijgen. Je kan dan maar beter de weg verderzetten die men met de verschillende staatshervormingen heeft ingeslagen en van België een confederatie maken tot Europa politiek één sterk geheel vormt... We zijn nog lang niet zover maar ik zie het wel binnen afzienbare tijd zover komen. Het zal trouwens iets zijn wat toch moeilijk te stoppen valt.

Citaat:
ik zou zelfs twaalf provincies maken (oostkantons en brussel)
Och, waarom schaf je de provincies niet gewoon af? Ze dateren van voor de tijd van Napoleon. Hun bevoegdheden vallen zowat samen met die van de gewesten en de gemeenschappen en de provincieraadslieden en gedeputeerden kosten de burger enkel en alleen maar geld. Bovendien is het voor de burger allesbehalve transparant. Je hebt immers in een klein land als België een overheid op 5 niveaus: gemeentes, provincies, gewesten en gemeenschappen, federaal en Europees. Dit maakt het er voor de burger absoluut niet makkelijker op. Je betaalt gemeentebelastingen, provinciebelastingen, gewestbelastingen, federale belastingen...

Vlak voor mijn bedrijf ligt een weg waarvan een deel onder gemeentelijke bevoegdheid valt en een deel onder provinciale bevoegdheid valt en wat verderop is het een gewestweg. Probeer maar eens een bouwvergunning vast te krijgen...

Afschaffen die provincieraden en administraties, ze kosten de burger tijd en geld, letterlijk en figuurlijk. Al hun bevoegdheden overdragen aan de gewesten en ze gewoon nog behouden als geografische gebieden binnen een gewest om bijvoorbeeld kiesdistricten aan te duiden of gerechtelijke gebieden aan te duiden.

Citaat:
maar ik zou het stadsbestuur, het provinciebestuur en het gewestbestuur van brussel in één orgaan steken.
In het Brussels gewest zijn er maar liefst 19 gemeentebesturen en evenveel burgemeesters. De stad Brussel is niet hetzelfde als het Brussels hoofdstedelijk gewest, dat wordt door veel mensen vergeten. Er zijn nu al spanningen tussen de verschillende Brusselse gemeentes, dus ik vrees dat het niet echt realistisch is. Maar ik denk dat ik weet waar je naar toe wilt: een beetje dezelfde reden zoals ik hierboven heb aangehaald, niet?

Citaat:
*ahum* titel drie, de machten; moet bestaan uit
1. federale machten
2. gewestelijke machten

dat eerste deel moet bestaan uit: WETGEVEND, UITVOEREND, RECHTERLIJK, en het deel WETGEVEND moet bestaan uit

I. referendum
II. kamer
III. senaat

en dan moet eerst omschreven worden 1. wat een referendum is, 2. onder welke omstandigheden, over welke onderwerpen, referendum moet kunnen, 3. wat de voorwaarden zijn om een referendum op volksinitiatief aan te vragen, 4. hoe de vragen moeten tot stand komen (ja-neen vragen of concrete voorstellen), 5. welke instantie dit controleert en vooral 6. of het bindend is en onder welke omstandigheden het kan worden herroepen. (bijvoorbeeld door een ander referendum, door tweederde meerderheid parlement, door raad van state...)

ik zou dus de volgorde van hoofdstukken een beetje wijzigen en iets logischer maken,
Het spreekt vanzelf dat het zo ongeveer moet worden gestructureerd.

Citaat:
overigens ben ik voorstander van een raad der wijzen als senaat, dus allemaal verkozen, maar geen politieke kleur, en om op de kieslijst te komen moet je examens maken; beetje zoals vanrossem voorstelt
Op zich geen slecht idee. Alhoewel ik liever spreek van een denktank, "de raad van wijzen" het komt precies uit een episode van "the Lord of the Rings". Evenals JP trouwens.

Nu hoedanook dan ben je zeker dat je capabele politici hebt die zich minder vlug laten varen in partijpolitieke spelletjes, en niet zoals we de laatste tijd de senaat hebben bezig gezien (migrantenstemrecht, coveliers).

Maar er zijn ook minpunten aan verbonden. Ik vrees een beetje dat dit algauw zal verzanden in een elitair gedoe, en dat schendt het gelijkheidsbeginsel. Dus op dat vlak doe je een stap terug in het democratisch proces.

Een bijkomend nadeel van twee verschillende kamers te hebben is dat het wetgevend proces vertraagd wordt. Maar dat hebben we nu ook, dus op dat vlak verandert er niks.

Misschien moet er ook eens gedacht worden aan een soort volksforum. Waar ook de gewone burger terecht kan met voorstellen en ideëen, eventueel als tegengewicht van die "raad van wijzen". Maar onder welke vorm dit moet gebeuren en hoe je dit in goeie banen kan leiden laat ik nu even in het midden.
__________________
VSLD (Onafhankelijk? - Solidair? - Vrij? - Democratisch?)
Rainbird78 is offline   Met citaat antwoorden