Los bericht bekijken
Oud 16 december 2018, 10:16   #35
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ah, ok. Je bent dus eigenlijk tegen de Mensenrechten. Dat is een andere discussie.
Ik heb al gezegd dat ik tegen het idiote idee ben, om zomaar aan iedereen welk recht dan ook te geven. Een recht is de helft van een contract ; de andere helft zijn plichten. Gratis rechten uitdelen is een eigenaardig idee.

Maar dat heeft niks te maken met wat ik schrijf. Het is niet omdat men een afkeer heeft van rare, vreemde geplogenheden (dat is "xenofobie") dat men de mensenrechten schendt. Het is niet omdat ik van oordeel ben dat gedoekte vrouwen niet in het straatbeeld horen hier, dat ik die vrouwen in hun eigen contreien ga bombarderen of zo (wat een schending van hun mensenrechten zou zijn). Het is niet omdat ik iemand niet binnen wil laten in mijn huis, dat ik zijn mensenrechten schend. Ik ga hem niet aanranden. Ik ga geen klopjacht op hem houden. Ik wens gewoon niet dat hij bij mij binnenkomt.

Territorialiteit is misschien ook een "mensenrecht", nee ? Het recht om een afgebakend stuk aarde niet open te stellen voor anderen dan zij die daar al wonen, lijkt mij ook een fundamenteel mensenrecht. Het recht om mijn eigen opgebouwde infrastructuur enkel maar laten te gebruiken door zij die daaraan meegewerkt hebben, lijkt mij ook wel een fundamenteel recht.
Het is eigenlijk een fundamenteel EIGENDOMSRECHT.

Het is een beetje eigenaardig om als mensenrecht te stellen dat iedereen gedwongen is om alle rariteiten die uit alle tradities en gewoonten voortkomen elders ter wereld, te moeten tolereren bij hen thuis, nee ?

Mensenrechten zijn enkel maar lokaal toe te passen, natuurlijk. Het is een concept dat dateert van de Verlichting, en toen stelde de vraag zich niet over "xenofobie", he, want de middelen waren niet voorhanden om aan massa migratie te doen. De eenzame vreemdeling was geen probleem voor de destructurering van de maatschappij. Men stelde zich de vraag niet over het idee dat het fundamenteel verkeerd zou zijn om een scheve kijk te hebben over het massaal importeren van vreemde waarden, tradities en manieren van doen, omdat dat niet aan de orde van de dag was. Er konden geen horden dragers van rare gewoontes uw land binnenstromen.

Laatst gewijzigd door patrickve : 16 december 2018 om 10:23.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden