Los bericht bekijken
Oud 12 mei 2010, 15:22   #7
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter
 
roger verhiest's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 november 2007
Locatie: 2100 Meneghem
Berichten: 9.288
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
Het algemeen enkelvoudig stemrecht was een belangrijk strijdpunt en een politieke mijlpaal. Een paar decennia later en die verwezelijking is compleet betekenisloos geworden daar het AES & verkiezingen in het algemeen compleet naar de hand gezet zijn van 'de heersende elite'.

Would-be hervormers en ideologen der democratie zoeken al eens nieuwe horizonten op in de vorm van 'de directe democratie', een idee dat totnogtoe vooral in de marge speelt.

Mijn stelling is dat een stevige strijd voor 'directe democratie', buiten een 'ideologische plicht' voor hedendaags links, vooral een betekenisvol 'voertuig' kan zijn voor de politieke zijde die er gebruik van maakt.

Hoe zien jullie dat?
Het is misschien nuttig om bv. eens de grondwet van de zo verfoeide "Weimar Republiek" eens na te lezen. In die tijd werd deze grondwet als het summum van democratie aanzien met rechtstreekse verkiezingen van een President, referendumrecht enz..

Ik denk dat het gevaarlijk is "democratie" te laten prevaleren op het begrip "rechtsstaat"... Door de politizering van de rechterlijke macht in België
komt het bericht "rechtstaat" oiverigens duidelijk in het gedrang.

In het algemeen vind ik dat de discussie over een verdieping van de democratie zich te veel toespitst op het invoeren en uitbreiding van
referenda ; die in de praktijk dikwijls de democratische rechtstaat eerder uithollen .. er zijn nog vele andere elementen de de democratie als ideaal geen goed doen.
__________________


Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden