Discussie: Trump POTUS 2016!
Los bericht bekijken
Oud 15 november 2016, 11:23   #644
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Friedrich Nietzsche zou nu instemmend mompelen. Der Wille zur Macht, niet waar ? En moraal ? ach...
Moraal is simpel: het goede is wat mij voordeel oplevert, het kwade is wat mij nadeel oplevert.

Nadien hebben filosofen tonnen boeken geschreven om die elementaire waarheid proberen de nek om te draaien, maar dat is wel degelijk de juiste definitie van goed en kwaad.

Citaat:
Experimenten van jouw maatschappijvisie die eerder doorgingen in Soedan, Somalië, Ethiopië tonen toch weinig positieve bijdrage van het veiligheidsgevoelen in die landen. Concreet : het zijn hellhole's geworden waar een mensenleven geen eurocent meer waard is en iedereen op iedereen schiet in volkomen chaos en wetteloosheid. Om buiten de context van je haatbaarden te gaan : ook het experiment van jouw visie is toegepast in het katholieke Rwanda of Burundi en heeft naar schatting 1.000.000 doden veroorzaakt.
We zijn met 7 miljard. 99% daarvan mag best zichzelf elimineren, dan zijn we nog met 70 miljoen, en wordt het leven weer de moeite waard.

Citaat:
Dus het militair optreden tegen IS in Irak of Syrië is volgens jou fascisme ?
Elke vorm van staatsoorlogsvoering is een vorm van fascisme.


Citaat:
Friedrich zou nu zelfs zeeer enthousiast in de handen klappen !
Ik ben het dan ook erg eens met Nietsche.

Citaat:
Er zijn natuurlijk ook veel mensen die inzien dat als je een maatschappij niet ordent volgens een aantal spelregels je in totale chaos terechtkomt.
Wat die mensen niet inzien, is dat als je een maatschappij "ordent", die chaos er ook komt, omdat die onvermijdelijk is. Het is zoals bosbranden. Als je alle kleine bosbrandjes blust, stapelt het drooghout zich zodanig op dat je nadien een enorme brand krijgt.
Met de economie is het van 't zelfde: als je risico mutualiseert om kleine "accidenten" in te dekken, krijg je op den duur een globale economische meltdown. Je kan risico mutualiseren, maar het risico kan niet geelimineerd worden. Je kan de natuurlijke noodzaak tot vechten en elkaar doden "mutualiseren", en in plaats van veel kleine schermutselingen, krijg je een planetaire nucleaire oorlog.
Je kan bacterien bevechten met anti biotica, tot je een superbacterie hebt doen evolueren waar niks meer tegen bestand is.

Het "oppotten van miserie" om kleine miserie zogezegd te vermijden, leidt enkel maar tot grote catastrofes. Omdat risico niet geelimineerd kan worden. Entropie kruipt waar het niet kan gaan.

Citaat:
Als je buurman morgen aan je deur staat met een machete om jou en je familie uit te roeien dan zul je heus wel blij zijn dat je naar de popo kunt bellen en dat die je niet antwoorden aan de telefoon dat dit nu eenmaal normaal is omdat wij allemaal predatoren zijn, dat dit de natuurlijke gang van zaken is en dat jouw dood je buurman zijn brood is.
Omdat ik nu ontwapend ben door de popo, he. Anders zou ik wel voldoende schietgerief in huis hebben om mijn buurman van antwoord te dienen.

Maar het eigenlijke punt is natuurlijk niet dat iedereen iedereen moet aflappen, maar dat men tot een WEDERZIJDS VOORDELIG AKKOORD moet kunnen komen om elkaar niet af te lappen.

Ik zal de eerste zijn om te tekenen: al zij die beloven van mij niet af te lappen, zal ik ook niet aflappen. Maar zij die dat niet beloven, zijn vogelvrij.

Contracten in plaats van wetten. "elkaar niet aflappen" is een contract zoals een ander.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden